E — ————— — e AAAAamnt— — v-När Guds Ord rent och klart läres och vi derefter, såsom Guds barn egnar, heligt lefve: det gif oss käre himmelske Fader! men, hvilken annorlunda lärer och lefver än Guds Ord lärer, han ohelgar ibland oss Guds namn: derföre bevaro oss, o himmelske Fader!? Luther. Hvad en förf. i G. L. n. T. N:o 6 framkastade rörande , Läsare-systemet, det har han sökt i N:o 10 ytterligare utveckla; och det är endast fruktan, att de dertill mera skickliga lemna denna art. obesvarad och omtanke för dem, som af dess lasande kunna taga skada, hvilket nödgar Ins. i N:o 9, att lemna ett försök till äfven denna ar:ts belysning. Först lemnas en beskrifning på ,Läsarne. Deraf framgår, dels att de ,,äro af många slag, dels att de , alla äro olika tänkande med vår lutherska kyrka. — Hvad art.-förf. förstår med ,-rår lutherska kyrka?, kan man sluta af hvad han längre ned säger: att jemte religionen (troligen supplerande densamma) ,och många dess föraldrade former (utan tvifvel Luthers, på Christi och Apostlarnes grund byggda, oförfalskade trosoch helgelse-lara), jtidens utveckling, bildning och smak (religionen en smakfråga?!) något har att betyda — att ,prestens vändande från verlden ingalunda är menskligt-lutherskt— att det icke skulle vara nyttigt i vår tid att systemets (d. ä. lutherska larans) ,, hårdaste läror framdundras — att , snillet (det menskliga) ,och allra helst det klara förnuftet (alven det utan Guds Ord upplysta), , mäste gå i spetsen för kyrkan — att ,lasare-systemet (Guds Ords domsrätt i alla mål) , är landsfarligt och att sjelfva kyrkan är i fara då den förklarar Läsarnes läror för lutherska — att ,lisareväsendet (att Guds Ord reut och klart läres och vi derefter såsom Guds barn heligt lefve) ,omöjeligen duger till herskande princip inom kyrkan m. m. — Att Läsarne, (som visst icke krusa för att kännas vid detta namn då de ju äro och vilja vara Guds Ords läsare) äro olika tänkande med en sådan kyrka, som visserligen är oluthersk, om den än krusar för att låta sig kallas så; är helt naturligt. Der Läsarne tycka sig finna lära och lefverne annorlunda än Guds Ord lärer, der ropar deras inre: uderföre bevare ossv. Men der Guds Ord, i tal eller skrift, läres rent: i sin fulla logiska och evangeliska sanning och utan inblandning af menniskofunder, och klart, så att det kan rätt fattas och tillämpas; der finna de en uppfyllelse af hjertats bön: ,det gif oss, och der är deras kyrka. Det är falskt att Läsarne fordra, att alla menniskor skola tänka och lefva som de — att de höja höga rop om blott tro och blind tro 0. s. v. — Det är icke på sig sjelfva de peka, utan på Guds Lam, som borttager verldens synder — icke till sig sjelfva de söka draga menniskor, utan till Honom, som sade: kommer till Mig och J skolen finna ro till edra själar. Och hvad tron beträffar,