har förlusten träffat hårdast, i det de flesta af dem förs lorat nästan alla fina kostymer. Ty så godt fom ingens ting kunde räddad. Mest har ändock hr v. Schantz blifwit lidande derpå, emedan hela hans rifa mufifbibliothek samt orchesterns instrumenter gingo förlorade. The aterhuset lärer warit assureradt för 85,000 rub. s:r. Orsaken till eldens uppkomst är fullkomligt outredd. Likaså synes man wara temligen owiss om hwar den först wisade sig. Under gårdagen hade gasen i theatern icke warit tänd, ej heller annan eld begagnats. — Följande om Landåwaågs-lokomotiver är af Prof: Hj. Nathorst i Boftoch Inrikfes-Tidningar infördt den 11 d:s och torde äfwen för wåra läsare ej sakna sitt stora intresse: Sedan man af allmänna tidningar fett att en gjord fram ställning, att få inom wart land anwända s. k. landsmwiägs-lofomotiver, ej lyckats tillwinna fig wederbörande landshöfdinge-embetes bifall, men otwifwelaktigt är, att dylika kommunikationsmedel, sedan de numera kommit i bruk sawäl i England fom Frankrike och Tystland, äfven hos oss slutligen mäste winna inträde, få torde det ej wara utan intresse att erfara huruledes man i utlandet reglementerat för dylika lokomotivers anwändande, och är det med anledning häraf jag welat meddela nedanstäende reglemente af d. 9 Mars 1863, det första dylika som blifwit inom Preussen utfärdadt, och gäller det för Brombergs s. k. regeringsomrade. Reglementet lyder salunda: l) Högst fer wagnar få på en gång af lokomotivet fortskaffas. 2) Lokomotivet skall wara försedt med gnistsläckare, och bör afflådan wara få inrättad, att nagra glöder ej under transporten kunna utfalla; dessutom bör densamma af konduktören funna fullkomligen tillslutas och öppnas. 3) Passserar lokomotivet inom ett afstånd af 50 fot förbi tak af lätt antändlig beffaffenhet, få skall luftdraget sawäl i eldstad fom skorsten redan på 190 fots afstand från taket, få mycket fom möj: ligt tillslutas, och förft sedan 50 fots afstand från detsamma är passeradt, fär det ånyo öppnas. 4) Endast sadana personer, som provinsregeringen godkänner sasom dertill dugliga, få anwändas till machinister och konduktörer wid wäglokomotiverne. 5) Endast efter fastställd plan, såwäl för turerna som tiden för tugens afgang, få lokomotiverna med fina transportwagnar afga, och far ej hastigheten pa landet öfwerstiga 30 minuter pr tyft mil, eller 60 minuter pr tyff mil i stad. 6) Da taget nalkas städer, byar, korswägar och åldon m. m., aligger det konduktören att derom med signalhorn warsko. Wid natt tag skall lolomotivet, äfwensom den eftersta wagnen, wara förs sedt med en klart lysande, röd lanterna. 7) Utom den personal fom åtgar till tågets förande och fötfel, maste detsamma atföljas of atminstone twenne personer def utom, för att biträda wid stillandet af skyggande hästar, borttagandet af hinder m. m. Wid alla dylika fall bör tåget stanna på afstånd. 8) Lokomotivets bredd får ej öfwerstiga 73 fot, och wagnarnes bredd ej öfwerstiga 6 fot. I) Tagen få endast passera på den makadamiserade delen af wägen, samt på den sidan på hwilken wägfyllnadsämnena äro upplagde. 10) På isbelagda eller mycket glatta, snöbetäckta wägar, få ej lokomotiverna anwändas, sawida ej genom paströdd sand, eler andra tillatna medel, all glidning kan helt och hallet förebyggas. 11) Af: eler påslafning af hela täg eller enstilda wagnar, lifa fom att stanna, far ej ske på andra än förut bestämda ställen. 12) Hjul-lötarnes bredd på wagnarne skola lämpas efter författningen af den 17 Mars 1839, och skola lokomotivernas drifhjul wara 16 tum breda. 13) Alla hjullötar skola wara plana, d. w. s. hwarken konkava eller konvexa, och ej hafwa nagra utstaende ringar, ffrufs eller fpikhufwuden o. d. 14) Wid snöskottningar och wäglagningar, äfwensom gatuomläggs ningar på de ställen fom af tågen passeras, är egaren af Iofomor tivet slyldig att ställa fig till efterrättelse de förestrifter fom af wederbörande myndigheter utfärdas. För öfwerträdelser af denna förordning, ware fig af egaren till lokomotivet eller af hang arbetare, kan den förre aläggas böter till ett belopp af 10 thaler för hwarje förekommande fall. Wid öfwerträdandet af 11:te punkten, gälla de straffbestämmelser som ofwan aberopade författning faftställer. Föröfrigt är egaren — utom de förbindelser fom han åta git fig att till Ghaussestyrelsen fullgöra — skyldig att efter lag ersätta alla de skador, fom genom lagswägstaget funna förorsakas. Om äfwen denna författning ej oförändrad fan öfwerflyttas till wart land, så är den dod ett godt exempel på huru man i Preussen sökt att lösa uppgiften: att utan wada för den öfriga tras fifen rikta landet med en för allmänna wägarne ny och billig dvifkraft, och torde den derföre förtjena att uppmärksammas. A3 ——C .—— ur sin vestficka hastigt upp ett litet guldur med vidhängande kedja. På datta ur ce:;A. du 98. 13 121—