Wisby den 12 April. Folkffole-Infyekftörend embetå-refa. Follskolan, denna wälsignelserika inrättning från K. Carl Johans regering, har wisserligen i wårt Land fmå ningom utwecklat fig oaktadt tufende swårigheter, misstag och det motstånd, som alltid uppstår wid hwarje stor och ny sak, men hon har dock icke förr än nu fått någon mer omfattande tillsyn och uppmuntran; hwarföre man ock med glad förwäntan motsett den helsosamma werkan, som de kringresande inspektörerna skulle hafwa på denna sa inflytelserika folkangelägenhet. Och sedan wår Folk skole inspektör, Consist. not. Mag. H. P. Gustafson, redan i detta afseende besökt en del af Stiftet, kunna wi nu delgifwa följande, fom blifwit oss meddeladt. Mag. Gustafson har neml. under Mars månad sålunda gjort en rundresa uti större delen af medel-tontraktet samt en liten del af det norra och derunder be sökt 16 med examinerade lärare försedda fullständiga folkskolor, bland hwilka en ambulatorisk i Sjonhem, samt 6 mindre skolor, af hwilka 2:ne äro nnderstödda af statsbidrag och 4 Helt och hallet på enskild bekostnad in rättade, eller uti Sanda, Hejde oh Roma för små barn, mest flickor, under qwinlig ledning, samt en i Buttle; äfwenså är i Akebäck en smabarns skola (med statsbidrag) till det mesta begagnad af flickor och under wård of en qwinna. Tilllständet i skolorna war temligen tillfredsställande på åtskilliga ställen, sasom i Stenkumla, Sanda, Klinte (der 2:ne skolor finnas, en lägre och en högre, båda med examinerade lärare), i Hejde och Barlingbo. De allmänna drifter, fom till rättelse för: nämligaft blifwit anmärkta, äro en sörtidig utanläsning förr än tillräcklig och säker innanläsningsfärdighet blifwit inhemtad, samt en inrotad olycklig mana wid tant lös läsning i allmänhet (hwilken närwarande föräldrar både insågo och medgåfwo såsom skadlig), hufwudsakligen befordrad genom det i skolorna wanliga monitör systemet. Men der, såsom på ofwanangifna ställen, äfwensom i Follingbo, en fördelning af skolbarnen skett, så att dessa antingen, enligt Kapt. Kylbergs i Hans skrift om fivenz ffa foltffolan förordade förslag, på olika dagar besökt skolan eller oc, såsom i Klinte, en särskild lärare för hwardera afdelningen finnes anställd, har, sasom man bort funna wänta af en anordning, genom hwilken ome delbar underwisning af läraren blifwit regel och biträde af monitörer blott en tillfällig bisak, en bättre skolans framgång blifwit synbarliga följden; en ny anordning af skolan fom och derföre blifwit förordad på de flesta ftäl: len. Utom den stora förmånen af lärarens direkta un derwisning åt de flesta af barnen, hwarigenom dessa wid något mera framskriden ålder på blott 2:ne läfedagar i weckan inhemtat lila mycket som förut med monitöre systemet under 5 dagar, har äfwen den stora fördelen wunnits, att de äldre barnen, såsom af 12 eller 13 ar, kunnat wara till gagn i hemmen under en del af weckan och sålunda tidigt blifwit wanda wid kroppsarbete, som för alla är af största wigt och hwaraf de flesta skola lefwa. Derföre har ock bonden wanligen skyndat att sa fort som möjligt fa sina barn ur foltskolan, hwaröfwer flerstädes ide alltid med skäl klagats. Wien, blefwe den nya förändringen med färre läsedagar i weckan allmänt antagen, skulle säkert skolgängen blifwa jemnare samt både läsningen och arbetet derpa winna. — Ett annat fel i skolan är det alliför stora braskandet med utanläse ningen af katechesen och dennas afslutande innan Fädere landets geografi och historia ens pabörjats, hwarigenom de flesta af allmogens barn blifwa i saknad af denna kännedom, fom är få nödig för hwarje medborgare och menniska i ett odladt land. Man har neml. på de flesta ställen uppfattat den K. Follskolestadgan få fom skulle hwarje barn hafwa rättighet att lemna skolan sa