Inrikes. — Losttidningen meddelar följande Regeringsbeslut: Af förekommen anledning och efter vederbörandes hörande har Kongl. Maj:t med upphäfvande af kungörelserna af den 27 April 1841 och den 23 Maj 1857, under den 15 innevarande månad latit utfärda följande förordning angående slyrning å fartyg, till undvikande af ombordläiggning, att hädanefter iakttagas å så väl kronans som enskilta personer tillhörande fartyg, nemli:: S. 1. Mötas fartyg och båtar, af hvad slag de vara må, och kan tvifvel uppstå, huruvida de med bibehållen kurs komma att gå klara af hvarandra, skola begge gira eller vika styrbord hän och vara lika skyldige att genom tjenlig manöver undvika ombordläggning, hvarvid dock bör iakttagas: a) att för fartyg, seglande bidevind, viker ångfartyg och fartyg, som seglar för rum vind; b) att för fartyg, seglande bidevind för styrbords halsar, viker fartyg, som seglar för babords halsar, och c) att för ångfartyg, som bogserar, viker fartyg, som ej bogserar — — S. 2. Såsom allmän regel skall gälla att ångfartyg, som under: mörker och tjocka möter annat fartyg, hvars lige ej med fullkomlig säkerhet kan urskiljas, skall, när sädant sig göra låter, gå med förminskad fart så länge ombordläggning är att befara — — S. 3. Vid gång i trånga och krokiga farleder böra ångfartyg och, då omständigheterna det medgifva, äfven andra fartyg samt båtar hålla sig styrbord om farvattnets midt. S. 4. Då ångfartyg anländer till sund eller annat farvatten, som är så trängt eller smalt, att 2 fartyg cj utan fara för ombordlåggning der kunna gå förbi hvarandra, skall, om annat fartyg förmärkes komma från motsatt håll, ängfartyget sakta eller stoppa machinen, så att det andra fartyget far tillfalle att passera. Mötas ångfartyg vid farvatten af nämda beskaffenhet, skall det senast dit ankomna afvakta det andras förbifart; bogserar ettdera, bör det andra så lämpa sin fart, att det bogserande får utrymme att passera. För öfrigt skall alltid imgfartyg, då det bogserar, äfvensom under mörker och tjocka, gifva sin ankomst till trängre sund och farvatten tillkänna medelst änghvissling inan det i dem ingår. S. 5. Angfartyg, som är under gång för segel utan att hafva ånga uppe, skall, i här ofvan nämda fall, såsom seglande fartyg anses. — Utvidgad handelsrätt för qvinnor. K. Maj:t har funnit för godt att, utan rubbning uti den åt qvinnor, enligt handelsordningen d. 22 December 1346, redan medgifna rätt till handels idkande, i nåder förordna följande: Qvinna, som är Svensk undersåte och uppfyllt de i handelsordningens S. 1, litt. a stadgade vilkor, vare berättigad att, i den ordning 88. 24 och 25 föreskrifva, erhålla tillstånd ej mindre att, mot iakttagande af de i S. 15 mom. 1 bestämda förbindelser, i stad och å rikets markna