Article Image
ister och ingeniörer, som äro engagerade i letta stora företag, begära blott en koncession ör 30 år, under det att jernvägsbolag vanlizen erhålla sådan för 99 år, och fordra ingen garanti. De äro villlge att använda 4 mill. ros på förberedande undersökningar. Själen i företaget är den franske ingeniören Zavalley, som öfvervunnit de största svårigheter vid Suezkanalens anläggande och utan hvilken detta storverk svårligen utförts. Lavalley beräknar omkostnaderna vid tunnelns anläggande till 150 mill. fres, under det att de engelska ingeniörerna anse, att de skola utgöra 250 mill. Han föreslår, att arbetet skall utföras dels af Frankrike, dels af England och att en premie skall utsättas för den af parterna som arbetar snabbast. De 4 mill. fres, som erfordras till de förberedande arbetena, äro nästan tecknade. Franska Nordbanebolaget skall lemna 1 mill., de båda bolag, som ha jernvägar från London till Dover, äfvenledes 1 mill., den ene baron Rothschild 1 mill. sres och man hoppas, att baron Lionel Rothschild skall bidraga med en liknande summa. Ferdinand Duval har erbjudit 50,000 fros, Leon Say, Michel Chevalier och Lavalley lemna 25,000 fros hvar, och på båda sidor om Kanalen lemna äfven många andra bidrag. Om fem år hoppas man, att en direkt förbindelse skall bestå mellan Paris och London. Ett brasilianskt pansarsartyg, som bär namnet Independencia och som bygts på ett engelskt varf, lopp nyligen af stapeln, men detta gick så olyckligt, att fartyget blef nästan alldeles förstördt. Den stora pansarfregatten (som har en drägtighet af 5000 tons och är nästan lika stor med de båda vackraste engelska pansarfartygen -Heroulesoch Sultan) skjuter nu 100 fot ut i Themsen, dess botten är inslagen, däcket aflyftadt, och dess bog skjuter upp i luften, under det aktern ligger djupt nedgrätd i flodens dy. Fråga är, huruvida man någonsin skall kunna få ut fartyget och om det, äfven om sådant skulle lyckas, kan repareras så, att det blir brukbart. Förlusten vid denna olyckliga stapelaflöpning är högst betydlig, ty fartyget skulle fullfärdigt hafva ett värde af omkr. 9 mill. sv. kronor. Skrofvet var före aflöpningen försäkradt för 4 2 mill. kronor, och förlusten tyckes således skola förnämligast drabba vederbörande försäkringsbolag, hvilka för en premie af endast 9000 kronor åtagit sig en så betydande risk. — TT er ra

27 augusti 1874, sida 2

Thumbnail