Göleborgs segelehllskap. I går på f. m.egde sällskapets kappsegling rum från Långedrag, der samliopgen skedde på morgonen, under en för seglingen särdeles gynsam väderlek. Vinden var VSV. med frisk bris. Kl. något efter 10 algick prisdomarefartyget, hvarpå prisdomarne, öfverinspektor C. Dahlander, kamrer Aug. Svalander och kapten A. J. Reis befunno sig, till den för dem bestämda platsen. j Till kappseglingen hade anmälts följande båtar : Första afdelningen: 1 Aegir (Ax. Wahlström), 2 Dufvan (N. Molin). 3 Amazon (lustjakt st. Malmö, tillhörig kapt A. Åberg och förd af frib. G. L. Oxenstjerna) och 4 Eleonore (0. N. Liljegren). Andra afdelningen: 5 Emily (B.E. Töppfer), 6 Alma (John Rhodin), 7 H. J. Strömberg (J. J. Hallgren) och 8 Emmy (J. A. Sehelin). . Tredje afdelningen: 9 Emma (J. Svalander), 10 Pilen (J. Wessman), 11 Smult (dansk, nyinköpt), 12 Bylgia (D. Kennedy), 13 Ellen (Axel Janssen), 14 Surpris (I. Nilsson), 15 Näagara (J. M. Möller), 17 Tärnan I (J. M. Nordqvist) och 18 Ingeborg (R. Borsön). Fjerde afdelningen: 19 Vargen (J. Hallberg), 20 Maggy (E. Uddenberg), 21 Tärnan II (P. Eggerts), 22 Thekla (C. J. Kronker), 23 Augusta (Const. Sjöberg), 24 Eol (A. Christensen), 25 Svalan (J. A. Bygren), 26 Hilma (John Oiseon), 28 Alf (Carl Lsreson) och 29 Hildur (C. Olsson). Banan var af triangulär form samt 10 minuter låvg och sträckte sig från ankarplatsen vester ut mellan Grefveskär och Brännö tamt mellan Böttö och Galtö hufvud, söder om en mellan Böttö och Buskär förankrad båt, försedd med hvit flagga, vidare vester om Danmarks Lilja och rundtom en NNV. från Måkholmebåde förtöljd båt med röd flagga samt fram till utgångspunkten, hvarest tiden för återkomsten antecknata å prisfartyget, som båtarno passera akterom för styrbordshalsar. I anseende dertill att ett särskildt och för första gången vid Göteborgs segelsällskap användt system denna gång iaktogs, neml. att båtarne förlades vid utgångspunkten, trakten af Elfsborg, der de förankrades vid bojar medjbeslagna försegel, och att de på gifven signal från prisdomarefartyget på en gåbg kastade loss, tillsatte förseglen och började seglingen, försenades täflingens början till kl. 127-107 då eignalekottet gick. Denna manöver antogs af alla de täflande såsom varande den fördelaktigaste och var isynnerhet för de tusentals åskådare, hvilka åsågo täflingen från) båtar och närliggande höjder at utmärkt effekt, Kl. 2,45 hade samtliga de kappseglande rå återfärden passerat målet. Priserna voro 2:e i 1:sta afdeln., 2:ne i 2:dra, 4 i 3:dje, jemte ett extra pris, en barometer, skänkt af sällskapets ordförande grossh. G. Melin. samt 4ifjerde Pristagare voro i 1:sta afdeln: 1:sta priset: Amazon, seglationstid 2 0320 (silfverpokal), 2:dra priset: Zyir (flaggställ): 2:dra afdelp: 1:ste priset: Emmy 21094(404 (silfverpokal), 2:dra priset: Alma (barometer); 3:dje afdeln.: 1:sta priset: Pilen 2 11 25 (barometer, extra pris), 2:dra priset: Niagara (ailtverpokal), 3:dje priset: Smult (barometer), 4:de priset: Ellen (flaggställ) och 5:te priset: Surpris (silfverbägare); 4:de afdeln.: 1:sta priset: Augusta, 2 18 42! (silfverpokal), 2:dra priset Tärnan II (barometer), 8:dje priset: Vargen (flaggställ) och 4:de priset: Svalan (silfver bäg are). Kl. 4 samlades sällskapet till gemensam middag å Långedrags socistetsal, der under den lifligaste sinnesstämning skålar tömdes för konungen, Göteborgs segelsällskap, ordföranden, pristasgarne m. m., hvarefter sällskapet tillbringade några serdeles angenäma timmar tillsammans. Härmed måste vi påpeka? en sak som väckte en rättvis ovilja bland de täflande, och å prisdomarefariyget. En ångslup Ernst hvilken förde ett ganska stort antal passagerare på fjordarne för att följa och åse kappseglingen, hade den oskickligheten, att, i samma stund de första båtarne skulle passera målet, lägga sig eå att säga in på deras farled, och kunde derigenom ganska lätt hindra deras manövrering, hvilketidock lyckligtvis denna gång undvoks. Bergadt ångfartyg. Enogelska ångaren Gladys, kapt. Bardo, bemma i Whitby och på resa från: Leith till Kronstadt, uppkom i lördags till Elfsborgsfjorden. Ångaren hade i fredags förlorat propellern vid Skagen, hvarefter den med tillhjelp af egna segel upprådde Böttö, då den påträffades af en göteborgsbogserångare, som upptog den till Elfsborgssjorden. — Fartyget,8 som innehar 1,600 tons rails och 500 tons stenkol, kommer att lossa större delen af lasten. Säfvenäs aktiebolag, för hvilket fastställelse af bolagsreglor helt nyligen blifvit af hrr N. G. Sörensen, J. Sörensen och Abr. Sörensen hos K. M:t sökt, är namnet på ett bolag, hvars styrelse skall hafva sitt säte i Götebörg. Bolagets verksamhet skall blifva att med begagnande af de skogstillgångar, som bolaget eger å eget ooh andras område inom Östergötland och Småland eller framdeles der eller annorstädes kan förvärfva, idka dels trävaruförädling och skeppning af trävaror från bolagets egendom Säfvenäs i Örgryte socken (invid Göteborg), dels att å sistvämnda egondom inrätta annan industriel rörelso, hvartill sågaffall kan användas, samt dels jordbruk och skogsplanteringar å bolagets egendomar. . 5DHUUU14. AAS De