Article Image
HMULCTeUOTMI. ström. Hirtshals d. 18 juni på e. m: VSV. bramsegelskultje, längre fram på e m. VNV refvad märssegelskultje; mulet; dimma. Wagner-teatern i Bayreuth A. B. meddelar följande intressanta utdrag ur en korrespondens till -Daily Newsför d. 5 d:s: Efter en mellantid af precis två år besökte jag, skrifver korrespondenten, för nägra dagar sevan åter Bayreuth för att se Richard Wagners Niebelungen-teaters nuvarande tillstånd. Jag öfverraskades af att finna byggnaden till sitt yttre nästan färdig. Det inre är deremot alldeles oinredt; maskineriet kan ej erhållas på ännu någon tid; och uppförandet af ÅNiebelungen Ring. har åter blifvit uppskjutet — till. våren 1876. Detta är det andra uppskofvet. Wagners ursprungliga plan var att uppföra Ringen i sommar; men ban grundade sina beräkningar på ett varmare understöd af tyskarne, än han på långt när erhöll — han uppgjorde dem i pingst för två år sedan, när mer än två tusen musici och sångare hade samlats för att visa honom ära. Hans plan var att gifva tre representationer af de fyra delarne af Niehelungen-Ring. Den erforderliga summan skulle anskaffas genom försäljning ak ett tusen ÅMacenatbiljetter för 300 thaler stycket. Tre hundra tusen tbaler var den summa, som behöfdes. Tack vare Wagners personliga vänners och de många Wiagnerforeningarnes i Tyskland, England och Amerika bemödanden subskriberades snart 100,000 thaler. Med denna summa började Wagner genast bygga sin teater. Derpå tycktes källan plötsligt sina ut, och för några månader sedan trodde mången, att kompositörens. plan skulle gå om intet. Detta skulle också owifvelaktigt ha blifvit händelsen, om icke konung Ludvig af Bayern åter bade kommit sin vän till bjelp och ädelmodigt stält en kredit på 200,000 thaler till Wagners förfogande, med vilkor likväl att summan skulle återbetalas med inkomsten för de biljetter som framdeles såldes. När Wagner för några månader sedan erhöll denna hjelp, gjorde han upp all sina kontrakt om maskineri, sceneri och ivredning, och verket skall hädanefter skrida raskt framåt. Om utsidan öfverraskar oss besynnerligt genom sitt utseende, hvilket kan liknas vid en lyck. lig törening af en ornamental lada och ett tästningsverk, så förvånar oss det inre med sina nyheter och på samma gång med sin anordning för sceniska Ändamål. Scenen är af stora dimensioner och kan nu ses i bela sitt omfång. Den är nedsänkt 37 fot och den har en höjd af 176 fot till vindsgolfvet. Den är 95 fot bred och 79 fot djup och skall ha tio sidokulisser, Den del af scenen, som ligger bakom fonden, är 40 fot djup och 49 bred. Prosceniets bredd skall bli 45 fot — den största bredd i Tyskland, såsom jag tror. Den unge arkitekten hr Runckewitz, som har öfverinseende öfver byggvadsarbetet, visade mig scenens, salongens och orkesterplatsens cgenbeter. På scenen kommer hvarken ramp eller sulförslucka att fionas. Wagner menar, att hans sångare skola vara tillrackligt sadelfasta, innan de uppträda inför publiken. Den del af teatern, som är afsedd för publiken, är anmärkningsvärd tör sin enkelhet. Planen dertill är sornämligast efter Wagners egna utkast. Några loger komma ej att finnas; äfven den kungl. platsen langst upp skall endast några få fot höja sig öfver den sista bänkraden. Börjande omedelbart framför orkesterns plats, höja sig bänkraderna steg för steg bakåt amfiteatraliskt, så att den sista bänkraden är 20 fot eller mer högre än den första, och utsigten till scenen stänges ingenstädes. 1 de flesta teatrar är den vanliga formen en förlängd baifcirkel: i den nya Bayreuth-teatern har man båstskoformen i skapnad af ett noggrannt cirkelsegment, i det att bänkraderna bli längre ju mer bakåt de stå, så att när första bänkraden bar en längd, motsvarande prosceniet (omkring 50 fot), är den sista bänkraden och den kungl. logen eller galleriet mer än 100 fot lång. Salongens stora bredd (114 fot) och jemförelsevis ringa djup (79 fot) från orkestern till uet kungl. galleriet tillåta hvarje åskådare att ha en nästan inllkomlig utsigt öfver de scener som spelas på teatern. Denna afdelnings tak förefaller lågt för oss, som äro vana vid höga logerader med ett galleri ofver. Endast ett galleri kommer att finnas, omedelbart öfver det kungl. galleriet; och detta endast ämnadt för innevånare i Bayreuth (500) af hvilka Wagner tänker bjuda några att gratis bivista representationerna. Salongens sidor skola enkelt prydas med pelare. Men i hela salongea kommer ingentiog att draga äskådarnes uppmärksambet från scenen och bvad som försiggår der. Iogången till de första tolt bänkraderna gärmast teatern blir genom fyra dörrar på hvardera sidan; till bänkraderna der bakom kommer man genom två gångar under det kungl. galleriet och ett tiotal bänkrader, hvilka gångar utmynna vid ungefar en tredjedel af salongens längd uppifran. I denna enkelt konstruerade salong skell det finnas sittplatser för 1500 personer, så att teatern rymmer, inberäknadt galleriet för Bayreutharne, 2000 platser. Wagners anorduing med orkestern är ett intressant experiment. Önskande framställa sina skildringar på scenen utan atbrott för blicken och derföre öflagsna ur åskådarnes åsyn den mekaniska prodaktionen af musik, kom han på den iden att göra sin orkester osynlig för dem. För detta ändamål sänker han ned orkesterns plats sjutton fot lägre än teatergolfvet. Orkestern, som skall bestå at 106 medlemmar, skall sitta på en plats, hvars hela bredd motsvarar prosceniet och som sträcker sig tio fot in under sjelfva teatern. Kapellmästaren ensam kommer att höja sig upp öfver de öfriga, så att han, ehura icke sedd af publiken, skall ha full öfversigt Ffrer scenen. Blott och bart nedsänkandet af orresterplatsen är dock icke den enda nyheten. Wager lemnar ev rymd at 18 fot inåt scenen och sträcsaude sig öfver dennas hela bredd (icke endast ölter prosceniets) samt upp till taket alldeles fri. dan kallar detta den mystiska rymden, emedan hans nening år, att den osynsigamusikvägg som uppstier från den osynliga orkestern, skall skilja det reala publiken) från det ideala (taflorna på scenen). Om i så få uttrycka oss, skall publiken se scenerna geiom en osynlig vägg af ljud. Wagner väntar sig af lenna nyhet några ötverraskande resultat: mystisk cb vacker musik och teaterskildringens skenbara örflyttande tillbaka, så att hela scenen blir, som nan vore vittne till en dröm. Richard Wagner ämar äfven 1å en reformerad publik, som åskådar ans högtidliga representationer. Operorna skola egynna redsn kl. 4 på eftermiddagen och räcka II kl. 11 på aftonen med en timmes paus mellan varje akt. För den lediga tiden skall bli riktigt bridt. Der skola finnas åtskilliga förfriskningsloaler samt rum, balkonger och gallerier, förutom adgärden, som omgitver teatern. Utsigten blir myc46 An lr 3 4 —————— ——— — — — A ft mm — 0:. — — ArLS—

20 juni 1874, sida 2

Thumbnail