Fartyget är bygdt i Farlstad år 1858 af foru på kravel å träspant, håller i längd 103,5 fot, i bredd 225 fot, är försedt med en 20 hästars ångmaskin jemte propeller, förfärdigade vid Motala mekaniska verkstad, då fartyget byggdes, hvarjemte sedermera blifvit tillsatt en så kallad förvärmare. Genom år 1870 undergången nybyggnad från vattenlinien och helt upp är fartyget nära så godt som nytt och dess panna undergick år 1868 vid Lindholmens mekaniska verkstad en större reparation, hvadan äfven den är i godt skick: dessutom blef fartyget sistlidne år uti Trollhätte docka omdrifvet och jörseddes till en del med ny jernplätsforbydning. Ångaren lastar 10 fot djupgående c:a 3,400 ctr. men kan, om den användes för saltsjöfart, bära betyd. ligt mera och dess lastrum rymma 8,400 kubikfot spanmål. Maskinen, inyentarierna och riggen äro uti bästa skick, På däck finnas 2 salonger, hytter för kapten, styrman och maskinisten, äfvensom kök, samt under däck skans för besättningen. ngaren eger föra 180 å 240 passagerare. Vidare upplysningar meddelas af undertecknad, anmodad auktionsförrättare. : Göteborg i Maj 1874. AUGUST SPAAK, N:o 10 Vestra Hamngatan.