— — 27 Gabriel, Asesta döbt Alhalia. Thora Cecelia; de enskilta korten ienehålla: M. Olsen — Ole Amundsen, Napoleon, F-stad — Pastor Ostedahl — Hasling. Trondhjem — Crist. Hammer, Frigga, Bergen 1212 66 — Anton Lund, Antwerpen !9,, 66. Korten likasom albumet är skadadt af vatten samt har antagligen tillhört någon sjöfarande från Norge, hvilken sannolikt omkommit under den storm, som rasade i Nordsjön sistl. mars, då så många norska fartyg ledo skeppsbrott. Måhända kunde med ledning af dessa fotografikort rederi m. fl. vinna upplysningar uti ett och annat Sjukvärdsärenden. På framställning af Sundhete-kollegium har K. M:t såsom i går i korthet angafa, den 1 d:s förordnat att extra läkare vid den civila sjukvården må, jemte kostnadsersättning för resorna till och från tjenstgöringsorten enligt gällande resereglemente, åtnjuta såsom dagtraktamente sex kr. under de första tre månaderna af tjenstgöringstiden och derefter fem kr., men att vid behof af extra läkare för en tid af sex månader eller derutöfver Sundh.-kollegium eger genom kungörelse i allmänna tidningarne söka anskaffa tjenlig läkare, som är villig mottaga förordnandet mot dagtraktamente af fyra kr. jemte ersättning för resan till och från tjenstgöringsorten, Sundb.-kollegium har den 11 dennes beviljat lasarettsläkaren vid Borås lasarett d:r A. J. Amneus ett års tjenstledighet och för ordnat licentiaten G. Tillman att bestrida tjensten under tiden. I Jernvägsangelägenheter. Tidn. Karlshamn berättar, att Karls ha mn-Wislanda jernbanans invigning troligen kommer att hedras af konungens närvaro. H. M:t har nämligen genom landsbösding Wachtmeister tillkännagifvit jernvägsstyrelsen sin önskan att bevista jernvägsinvigningen, såvida denna inträffar mellan den 15 och 20 i nästa månad. Jernvägsstyrelsen tror att, såvida inga opåräknade hinder inträffa, jernvägen skall blifva fullkomligt färdig till nämnda tid. Vid den bolagsstämma som i torsdaga hölls i Westerås med delegarne i Sala— Tillberga jernvägsaktiebolag lemnades af styrelsen redogörelsen för det nu tecknade beloppet aktier, hvilket motsvarade en summa af 427,000 kr., samt för inbetalningen af de till 1 maj infordrade 10 procent å aktiebeloppet. Derefter utsågos till revisorer grefve Hamilton på Hedensberg, bankdirektör Gagge och grosshandl. Wahlbeck samt till suppleanter stadskassör Öjermark och fabrikör Wedin i Sala. Från Lidköping skress i lördags: Ett lokomotiv samt 30 stycken lastvagnar för Lidkoping—Skara-Stenstorps jernväg anlände hit i torsdags med ångfartyget Trafik från Kristinehamns mekaniska verkstad, som förut vid Stenstorp levererat ett lokomotiv med lastvagnar till samma jernväg. Då skenläggningen häremellan och Skara oafbrutet fortgår, torde, det ej dröja länge innan man får höra SR JR frusta på vår synnerligt rymliga och välbelägna bangård. Ängbåtsbyggeri. Vid Oskarshamns mekaniska verkstad utvecklss en alltjemt stigande verksamhet, synnerligast inom ångbåtsbyggereits område, och i dessa dagar har verkstaden ytterligare emottagit beställning af 3 st. jernångfartyg. Rörande såväl dessa, som öfriga under arbete varande ångare, meddelar Oskarsh.-P:n följande: 1:0 för bolag i Höganäs ett större förstklassigt jernångfartyg, om 200 fots längd och 285 fots bredd samt 16 iots djup i lastrummet, som med last af 21,000 ctr blifver 143 fot djupgående. Detta fartyg blir det största som bygts vid verkstaden. Hvad inredningen vidkommer, skall den stora ångaren under öfverbygnaden akterut inredas med salong och tvenne hytter, midskepps hytter för styrmän, maskinister, stevard, kock, samt tvenne hytter för eldare; dessutom mathytt, kök, penteri, lotshytt m. m. VarmIedning anbringas i salongen och hytterna. Å ofverbyggnadens däck anbringas för om skorstenen en s. k. styrhytt med vakthyti för befälhatvaren och särskild sådan för rormannen. Fartyget, som erhåller en 85 hästars högoch lågtryckningsmaskin, skall skonertriggas och kommer att under däck afdelas med 4 vattentäta jernskott, samt erhåller på däck trenne ängvinchar för lastning och lossning; 2:0 för Eds ångfartygsaktiebolag en jernångare af 80 fots längd och 14 fots bredd, försedd med en 20 hästars maskin. Detta fartyg skall blifva 4 fot 9 tum djupgående med en last af 300 ctr; samt 3:o tör ryttmästare Tell Osterman och medintressenter i Östersund en propellerjernångare af 75 fots längd och 15 fots bredd samt med 41 fots djupgående, hvilken inredes under öfverbyggnadens däck med en akteroch en. försalong. Dessutom äro under arbete 4 större och mindre jernångfartyg, hvilka närma sig sin fulländning. Ett af dessa fariyg tillhor Gefle-Löfsta utvidgade ångfartygsbolag, och det andra bygges för hr Forssell i Sundsvall. Det tredje tillbör bolag i Piteå. Det fjerde, en ångslup, bygges för verkstadens egen räkning. — Härförutom bygges vid mek. verkstadens närbelägna skeppsvarf en större träångbåt på jernspant, 150 fot läng, 26 fot bred, 12 fot djupgående med last af 10,000 ctr. Denna ångare är redan spantsatt och delvis bordlagdda. Kropps stenkolsaktiebolag. Som vi förut efter Öres. P:o berättat, har majoriteten af bolagets styrelse entledigat hr Lundborg från disponentskapet, medan det för ögonblicket uppdragits åt generalkonsul Heidenstam, för att sedan öfvertagas af ingeniör P. Pettorsson, så saart denne blir ledig från åtskilliga iz gångna arbeteförbindelser. Hr P. förestår neml. arbetet å Lund—Trelleborgs-banan; han är känd som mycket skicklig och erfaren i sitt fack, hvadan det tycke, som om bolaget i hr P. gjort ett godt val, hvilket ock är af mycken vigt, helst när det nu snart gäller visa resultaterna af de ofantliga omkostnader, som under hr Lundborgs disponentskap gjorts för stenkolsdriften, säger ofvannämnde tidn. Elektromagnetiska ur. Docenten vid Upsala universitet A. G. Theorell, förut genom sin bekanta registreringsapparat känd såsom skicklig mekaniker, har uppfunnit en ny urkonstruktion, skiljande sig från de vanliga uren hufvudsakligen derigenom, att en elektrisk ström användes såsom drifkraft. I ur af denna konstruktion ifrågakommer icke någon uppdragning, enär uret går så länge blott den elektriska strömmen vidmaktbålles, hvilket mad da konstruktioner nå galvaniska stanlar———— (——— OD — — bt —— D— dr Zua o bn A Db — o — DOS —ä —— DO— — TDÖODO D —2 — D— OWO ——y—!B ODT— —-O—