Article Image
ligtvis iksammanhang med något betydligare kontant förskott, som visserligen är välkommet för tillfället, men hvarigenom på samma gång staten afkläder sig en af sina vigtigaste inkomstkällor och beröfvar sig åtminstone en del af möjligheterna att framdeles kunna reda sig. Också är utsigten till en statsbankrutt allt mer och mer gifven. fi EDetsamma synes förhållandet vara med Turkiet, som visserligen lyckats att skaffa penningar till aprilkupongens inlösen å sin konsoliderade skuld, men hvars allmänna finansiela ställning icke förbättrats: Man har icke erfarit några resultat af Sadyk-paschas resa till Paris, hvilken som bekant hade till ända mål att inleda en ny kredit hos de stora bankirerna der och i London, mot förbindelse å Turkiets sida så väl att vidtaga besparingar och reformer i sin administration som ock att underkasta hela sin finansförvaltning en viss kontroll af sina fordringsegare. Detta förslag lät ganska bra, men när man skulle komma till detaljerna deraf befanns det att Porten aldrig någonsin velat taga saken på fullt all. var. Det måste också erkännas, att iden icke är lätt utförbar, då hvarje effektiv kontroll af en främmande kommission på en stats finansväsende uppenbarligen innebär fröet till allebanda politiska förvecklingar. Å andra sidan har Porten tillfyllest visat, att den är alldeles ur stånd att vidtaga sådana reformer, som skulle behöfvas för att på egen hand reda affärerna. — Den hotande konflikten mellan Turkiet. Egypten och Suez-kanalbolaget synes lyckligtvis på god väg att biläggas genom de europeiska stormakternas bemedling; vi sakna likväl derom ännu noggranna detaljer. En fransk tidning har nyligen meddelat en intressant framställning om de italienska folkbankerna, sammandragen efter en berättelse om dessa banker af deras förnämste stiftare professor Francesco Vigano, som synes vara Italiens Schultze-Delitsch. Anmärkom genast att de kooperativa bankerna äro den enda form hvarunder associationsväsendet hittills framträdt i Italien; man träffar der hvarken produktionseller konsumtionsföreningar. Folkbanksiden har deremot synnerligen slagit rot, och denna form af föreningsväsendet lämpar sig också bäst för Italienarnes, särdeles lombardernas, traditionela finansiela talent. Den första folkbanken upprättades 1862 i den lilla staden Imola. Den följdes 1864 af tre andra, deribland en som sedermera kommit att spela en stor rol, den i Milano. Sedan tio år tillbaka ba sådana banker uppstått öfverallt, så att man för närvarande räknar ej mindre än 109 stycken, med ett sammanlagdt tecknadt kapital af öfver 50 millioner francs, deraf öfver 42 millioner äro kontant inbetalda. Beloppet af deras årliga affärer öfverstiger 224 millioner. — Frågar man för hvilken samhällsklass dessa banker företrädesvis visat sig gagnande, hvilka operationer de utföra och hvarpå deras framgång och soliditet bero, så blir svaret att de hufvudsakligast gagna den lilla handeln och industrien men blott i ringa mån den egentliga arbetsklassen. Deras operationer äro ungefär desamma som alla andra bankers: diskontering af vexlar (folkbanken i Milano har t. ex. under 1873 diskonterat 43,081 vexJar till ett belopp af mer än 51 millioner francs); de lemna åt sina delegare direkte lån (Milanobanken 1873: 1576 lån å tillsammans 1,801,000 francs; belåna allmänna papper och verkställa inkasseringar samt slutligen — hvad som för dem är egendomligt — utgifva sedlar, dock endast å mindre valörer. Den nyssnämnda Milanobanken hade den 31 december 1873 för 1,358,000 francs af sina sedlar i omlopp, Dess årsvinst uppgick till 811,000 francs och den kunde gifva en utdelning af 11,20 2; dess aktier som lyda d francs ha stigit i värde till 71. The evyork Nautical Gazettek har med anledning af de nyligen timade skeppsbrotten, som drabbat det franska transatlantiska ångfartygsbolagets passagerarebåtar, meddelat en statistik öfver de förluster af ångfartyg som egt rum på atlantiska oceanen på de sista 34 åren. Sedan 1840 ha 69 angbätar totalt förlist, ifrån President som öppnar raden till Europa som är det sista (Amerika är icke medräknadt), tillhörande 13 olika bolag. Man beräknar att dessa olika linier ha under samma tid verkstält mer än 16,000 resor.

5 maj 1874, sida 3

Thumbnail