Article Image
rare, då sådana fionas ombord, ske kan, icke med j. tt fartyg lemna det andra fartyget, förr än han förme ssat sig om, att det senare icke är i behof af nådel ot bistånd; att, om åter sådant påkallas, bringa tik, rtyget, dess besättning och passagerare all den det hår som kan åstadkommas och är nödig för att bhe idda dem ur hvarje af ombordläganing förörsakad ett ra; samt at för befålhafvaren å det andra fartyget eft ppgifva nmäet sitt eget fartyg, dess registreringar ch hemorter samt namnen å de platser, från hvilka artyget kommit och till hvilka det är destineradt. Inderläter befälhafvaren någon af dessa föreskrifter ullgöra, utan att giltigt skäl för en sådan underlåenhet kan förebringas, skall, derest ej ett motsatt örhållande kan bevisas, ombordläggningen anses såm om förorsakad af felaktigt förfarande, vårdslöshet ller försummelse af befälhafvaren. ge För angifvande af sjönöd skola följande signaler vi antingen en hvar för sig eller alla tillsammans beI vc zagnas: L vom dagen: 1. Ett kanonskott ungefär en gång hvarje minut; 2. Deni internationela signalboken med bokstäfverna N. C angifna signal för sjönöd; 3. Afständssignal, bestående af en fyrkantig flagga, med en kula, eller något som liknar en kula ofvanpå eller inunder samma flagga; om natten: 1. Ett kanonskott ungefär en gång hvarje minut; 2. Eldslågor, såsom från en brinnande tjärtunna eller ett brinnande oljefat eller dylikt, ombord å fartyget; 3. Raketer eller andra lysande kroppar af hvad färg eller slag som helst, kastade en i sender med kort mellantid. För påkallande af lots äro följande signaler föreskrifna att användas, antingen en hvar ör sig eller alla tillsammans: 22 AF HE AM om dagen: 1. På förmasten hissas gosen eller annan fartygets nationalitet utmärkande å handelsfartygen vanligen bruklig flagga, omgifven af en hvit kant till en femtedel af flaggans bredd; eller 2. Den i internationela signalboken med bokstäfverna P. T. angifna signal för påkallande af lots; om natten: 1, Ett pyrotekniskt sken eller hvad som vanligen är kändt under benämning af blankfyr (blue light) hvar femtonde minut; eller 2. Ett klart hvitt sken, visadt strax ofvan bredgången med korta mellanstunder samt under ungefär n minuts tid hvarje gång. : Jernvägsangelägenheter. Af NoraKarlskoga jernväg öppnades i måndags följande stationer för allmän trafik: Karlskoga (föreningsstation med atatsbanan, 0,3 mil nordvest om Degerfors), Bosors, Granbergsdal, Kortfors och Wikerevik — tillsammans 4,1 mils bansträcka. — På samma gång öppnades för godstrafik återstående delen af jornvägen: linien Wikersvik—Rora (1,2 mil) med sidobana från Gyttorp till Striborga gruffält (0,7 mil) samt bibana från Kortiors till Karledals bruk (0,3 mil). Halab erg-Motala-Mjölby jornvägstrafik handhafves af trafikchesen Ad. Norberg; stationsinspektorer äro: vid Motala Knut Appelbom, vid Fogelsta J. E. Lindh och vid Skeninge Ludvig Olsson; vid de sju öfriga stationerne skötes trafiken af stationsmästare. Fogelsta kallades förut Sund och är anknytniogspunkt för den under byggnad varande bibanan Wadstena-Sund-, som väl, säger Nerik. Alleh, kommer att omdöpas till Wadstena-Fogelsta. Telegrasietexamen är nyligen aflagd af w:llna Hulda Kihlberg och Lydia Agrell, båda från Uddevalla. Meteorologiska Uppgifter.

18 december 1873, sida 2

Thumbnail