syeselsatt sig med skogshushällningen och till i en del ierntillverkningen fortsätter förlattaren: i Såsom allmän regel kan antagas, att då de flosta svenska jernmalmerna innehålla ungefar 50 procent metall, så tillverkas omkring hälften så mycket tackjern som malm brytes, och sedan dels direkt tackJernsexport eger rum till ett årligt belopp af nära en million ctr, dels en stor mängd gjuterier och mekaniska verkstäder blifvit inom landet anlagda, nträckes icke mycket mer än hälften af tackjernet till stångjern. I hela riket uppfordrades 1871 tillsamman 15,215,589 ctr 20 skälp. malm, hvaraf i Kopparbergs län 4. 186378 ctr, 3, 190 455 ctr i Örebro, 2,850,985 ctr i Vermlands och 2. 168. 485 ctr i Vestmanlands län. Deraf blåstes 7,028,411 ctr 15 skålp. tackjern och gjutgods, hvaraf närmare 2 millioner ensamt i bergslagen i Örebro län. Af detta tackjern utsmiddes till stångjern 4,415,510 ctr 88 skålp., hvaraf största beloppet 814,378 ctr i Vermland och det näs största, 771,653 ctr, i Örebro län, utom omkr. 100,000 ctr bessemersstål, som framstäldes dirckt ur masugnarne. Af stångjernet utskeppades detta år endast 2,537, 038 ctr samt 315,540 ctr manufaktureradt jern och stål; det öfriga, med afdrag af inventarict på stapelstadsvågarne, användes till inrikes förbrukning. Af de s. k. ädlare metallerna är tillverkningen nu mera en obetydlighet: af garkoppar icke fullt 33,500 ctr, af bly 2095 ctr, af silfver 2292 skålp. 26 ort 30 korn, och af guld — vid konung Gustaf III:s silfververk i Falun — 39 ort 94 korn. Nickeloch zinkmalmerna blifva ej i allmänhet inom riket slutförädlade. Af stenkol brötos 1871 ännu icke fullt 2 mill. bubikfot. För handtverkerierna och de vid dem sysselsatta arbetarne lemnas några uppgifter som icke äro utan intresse. Antalet mästare och arbetare för hela riket uppgick till 38,957 efter kovungens besallningshafvandes uppgifter men till endast 35,532 enligt kommerskollegiets. Något egentligt tilltagande har icke visat sig, men de sjelfständiga arbetarnes antal har ökat sig med omkring 3000, hvarmed biträdenas sålunda blifvit minskadt, hvilket kan förklaras at den större frihet för yrkenas sjelsständiga utöming som är medgifven i den gällande Jagstittvingen. Det största antalet handtverkare utgöres af skräddare med 6230, dernäst följa skomakarne med 5208, vidare smederna 5082, så snickare 2916, bagare 2634 0. 8. v. Hvilken ofantlig utveckliug våra näringar i öfrigt tagit under perioden, kan man sluta at det stora antalet aktiebolag, ät hvilka kunglig stadfästelse blifvit meddelad; de utvöra tillsamman 302, med ett minimi-kapital af mer än 100 millioner — i fall det högsta tillåtna kapitalet skulle komma i användning; ökas denna siffra med mänga millioner. Det största af dessa företag är det Nordeuropciska trausit-och assuransbolaget, med 300.600 aktier å 70 rdr eller ett aktiekapital af 21 mill. rdr: så kommer brandoch lifförsäkringsbolaget Svea i Göteherg med 10 mill. Oskarshamn-Nässjö jernvägsbolag med 7 millioner, Uddeholms bruksbolag med 3 millioner, Storfors bruksbolag med 1, 800,000 rär, 0. s. v. Alla dessa äro stadfästa på föredragning af chefen för civildepartementet. På föredragning under fivansdepartementet hafva under samma tid tillkommit Allmänna förlags-aktiebolaget i Stockholm, 2 millioner, hvilka kunna sträckas till 15, Stockholms inteckningsgarantibolag, 1 million, samt några mindre banker cen kreditanstalter. A andra sidan synes den gama husslöjden aftaga, särdeles lärftsvälnadsindustrien i vesternorrland, men resultatet af den i Borås nyligen inrättade väfskolan har varit ganska uppmuntrande för införandet i hemmet af jacquard och konstväfnader. En betydlig del af dessa berättelser upplages af rubriken kommunikationer och varubyte. Dettar sig något eget ut att nu, så långt efteråt, tå veta längden af statens jernvägar 1870, då vi känna det exakta miltalet ända till närvarande ögonblick, och denna redogörelse kunde derföre rätt väl öfverlemnas åt jernvägsstyrelsen. Mera intresserar det oss då att få veta något om landsvägarne, och vi erfara att längden af de allmänna eller så kallade kungsvägarne vid slutet af perioden utgjorde 1,853,66 mil, eller 99,66 mil mer än vid slutet af den näst föregående femårsperioden, en tillökning som dock synes bero derpå, att vissa häradsvägar blifvit uppflyttade till denna högre rang, efter som hela sträckan af de under qvinqvenniet fulländade och afsynade nya vägarne endast uppgår till 20,31 mil. Håradavägarne utgöra lika mycket, eller 1,869,63, och sockenvägarne 1,609,04; tillokningen på dessa båda senare vägklasserna har under semårsperioden utsjort nära 130 mil. Bland de vägbygguadstöreteg som törtjena någon större uppmärksumhet bör i främste rummet nämnas fullbordandet af den ste lindska kommunikationsleden, hvilken utgör af sammanhängande landoch sjoväg frå: bsver Östersund till riksgränsen cc vid. vanger. Berättelserna från Jemtland och Vesternorr land lemna härom vidlyftigare upplysningar, men de stora förhoppningar man der t synas dock icke hafva blifvit motsvarade, efter som det bolag, som gjort fullbordandet och det tramtida trafikerandet af denna led till sin uppgift, nölgat afstå sina tillgångar till sina fordringsegare. Vägarnes längd på qvadratmilen är naturligtvis störst i Skåne, 5,7, och minst i Norrbotten, eller endast 0. vägmil på hvarje qvadratmil. På hvarje tusental invånare kommer i Jönköpings län 2,47 mil, hvilket är det högsta, samt i Göteborgs och Bohus Jän 0,5 mil, hvilket är det minsta. Vägpenningar erl eudast på några få ställen. Jernvägarnes utstråckning har i väsentlig mån minskat det förut så ofta och så bittert öfverklagade skjutningsbesväret. Den stegring, som i senare tider flere gånger blifvit beslutad i skjutslegan, har haft till följd, att de skjutsskyldige paånägra ställen, för att blifva berättigade till den högre legan, sjelfva bildat bolag till att öfvertaga skjutsskyldigheten. Antalet utgångna skjutshästar bar på 20 år sjunkit med mer än hälften. Till lättnader i atseende på fätiet att färdas körer också borttagandet af grindar öfver farvägarne, och den kong). kungörelsen i detta syfte synes hafva haft goda verkningar. Så berättas från Upsala län, att 191 grindar blitvit borttagna och 95 ytterligare utdömda, men att ännu qvarstå minst 1000 sådana impediment öfver länets allmänna vävar. För sjökommunikationernas underbjelpande gjordes aiskilliga större arbeten, såsom Kinda kanal, hvarigenom en 73 mil lång sammanhängande vattenväg blifvit vunnen från Roxen till södra ändan af Åsunden, med en kostnad af 1,348,000 rdr, och Dalslands kanal, som från Hattefura namn vid Wen öppnat segelbar förbindelse genom flere långa sjöar ända inom den norska gränsen. Detta gonare företag kostade 1,441,000 rår. Dertill komma en mång hamnoch strömrensnirgsarbeten. Af en bifogad tabell synes, hvilka tider segelfarten varit öppen för några inländska segelleder och hamnar vid Öresund, hvaraf det bland annat visar sig, att Malmö hamn obehindradt kunnat trafikeras hela fyra år och Helsingborgs under samma tid blott en eller annan dag varit stängd af drifis Det hade varit af vigt att vinna sådana uppgifter äfven för de betydligare af Östersjöns och Botniska vikens hamnar; nu vet man endast, att sjöfarten på dessa vatten vanligen öppnats i medlet at april, utom 1867, då dermed dröjde en månad längre. Oaktadt alla framsteg, som vinterseglationen gjort, och de utvidgade anstalterna för räddningsväsendet, räknades under de fem åren icke mindre än 694 strandade fartyg, hvaraf 242 inoch 452 utländska. Af dessa bergades 56 at egna besättningar — FUISOENEDEAN SEEEITEE EEE KARE UL— ———