Article Image
tan att dock skada någon. Den stackars 4 riga e zossen blef emellertid af sprängsatsen högst socker Ua tilltygad på åtskilliga ställen af kroppen, borg ( synnerhet å ansigtet som illa brändes. Bland ( yfficerarne å platsen gjordes genast en insamsvär i ing för den beklagansvärde gossens fria sjukI ; Jatir vård å Allmänna och Sahlgrenska sjukhuset Fork härstädes, hvarest han ännu vårdas, men ehuru lifvet kan räddas, antages det dock att han för alltid förlorar synförmågan å båda ögonen. skarp Jernvägsolyckan vid Moholm. Öf— verdirektören för statens banoch maskinafdelch : ningar, Hj. Elworth, har till styrelsen för Löra statens jornvägsetrasik jnsändt följande rapSaric ort: Sedan jag i styrelsens uppdrag besökt stället för dast den urspårning, som i förgår atton inträffade 0,3 mil gång söder om Moholm med uppgående tåg n:o 26, samt mot hållit förberedande undersökning om orsakerna till denna olyckshändelse, får jag afgifva följande rapport. . fader Vid min ankomst i går kl. 6,30 e. m. var banan I vik redan återställd i farbart skick. Den förra ötverbyggnaden befanns bortsliten på Bens påda sidor om samt ä den bro, som leder banan öfett q ver en bigren till Tidaån, på en sammanräknad längd I till af omkring 300 fot. Broreglarne äfvensom öfriga gon delar af bron, med undantag af norra landfästets gon ena hörn, voro i oskadadt skick. At sliprarna voro besij största antalet söndersplittrade. Årets utbyte af tera! odugliga sliprar å denna bansträcka hade för kort I son, tid sedan egtrum, och befunnos de sålunda uttagna effel sliprarna ännu qvarliggande å den östra sidan af banan; de vid olyckstillfället splittrade voro upppass lagda å vestra sidan. Såväl dessa sistnämnda som stött de vid banans återställande ånyo inlagda äldre sliphufv rarna undersöktes med pikbacka, hvarvid ingen auförle märkning förekom med afseende å sliprarnas förmåga att stöda och fästa railerna. fwa De upprifna railerna hade vid olyckstillfallet i I ver allmänhet blifvit krökta, men bräckor eller andra för tågs passerande farliga fel å dem syntes ej hafva ans! förefunnits, så framt ej bräcka skulle kunnat vara vud för handen å den rail, på vestra sidan, der första tecknen till urspärningen visade sig. denna rail befanns nemligen det inät banan vända utsprånget mår af hufvudet vara bortslitet sålunda, att vid den ända, I ha som först träffats af lokomotivet, ungefärligen hälften och vid den andra ändan hela utsprånget sakI gem nades, och vid granskning af de portslitna bitarna I rare upptäcktes rostfläckar, hvilka möjligen kunna gifva I Dat stöd för det antagandet, att bräcka, märkbar endast I fisk under ifrån, förefunnits vid sist nämnda ända af I lane samma rail. vid Lokomotiv, tender och närmast följande täckta W. godsvagn voro liggande på sida vester om banan; I han trenne dylika vagnar, äfvensom en bagagevagn, bema funnos deremot på den östra sidan, delvis hängande Wi mellan brons landfästen och midtelpelare. Tvenne I Hö öppna godsvagnar samt en tåget åtföljande 3:e klas-gos sens personvagn, hvilken gått sist i tåget, hade efI 8. : ter olyckshändelsen befunnits qvarstående å banvallen och voro före min ankomst införda till Moholms station i nästan oskadadt skick. De tvenne öppna frå godsvagnarne hade haft sin plats i tåget emellan de j; delar deraf, som enligt ofvanstående, voro liggande nr på hvar sin sida af banan. 801 Så vidt sådant vid lokomotivets och vagnarnes rd dåvarande lägen kunde utrönas, voro skadorna å loför komotiv, tender, två godsvagnar samt å bagagevagnen jemforelsevis obetydliga, hvaremot de öfriga mM tvenne vagnarne torde helt och hållet få ombyggas. 1: Vederbörande distriktbefäl hafva erhållit befallning att ofördröjligen företaga en närmare undersökning om anledningen till ifrågavarande olycka. bo Bland det vigtigaste, som, enligt mitt förmenande, I or härvid bör utredas, är huruvida det vid tillfället beI ra gagnade, enligt sednaste modell konstruerade IkoM motiv, emot hvilket man gjort den anmärkning, att . detsamma till följd af sin längd i förhållande till S hjulståndet under gång visar en ganska märkbar h svängnil.3threlse åt sidorna, hvilken försvårats på m sista tiden genom slitning i framaxelns lagergångar, kunnat förorsaka oförutsedda påkänningar å ölverti byggnaden. Stockholm d. 7 augusti 1873. o H. Elworth. 8 Från Norge skrifves, att konungen efter hållet statsråd utnämnt statssekreteraren Aall s 5 till statsråd med uppdrag att öfvertaga reviFr sionsdepartementet. q Norska korvetten Nornen skall afgå till Spanien för att bevaka Norges genom dess I a stora sillhandel med Spanien ganska betydanIr de intressen i det så anarkiskt upprörda I 5 landet. 5 Föreställningen på Klingenborgs teater gistl. tisdag, då fru Raa offter en längre tids i sjukdom uppträdde för första gången i En I hustrus strafk-, gafs för fullt hus, och fru Raa I firade en triumf. Bland åskådarne märkte man i ena avantocenen tvenne af Stockholms firade konstnärer, hr Elmlund och fru Hvasser, hvilken senare vid fru Raas inropning kastade till henne sin bukett. Tnllinkomsterna i Kristiania för juli månad, uppgående till 285,094 spd. 91 sk., ha varit det största belopp som hittills ingått under någon enskild månad. sDagbladet ondgöros högligon på den nationalliberala Köpenhamnspressens rodaktöror-, derför att de begå en så oförlåtlig lapsus som att tala om det svenska konungaparets resa i Norge. Man skall sannerligen vara bra grälsjuk för att kunna häri söka anledning till politiskt kif. Sjukvården. Styrelsen för statens jernvägstrafik har på ansokan entledigat lasarettsläkaren W. Moberg från hans läkarebefattving å vansträckan Norrköping—Gistad samt i hans ställe förordnat doktor W. Bergsten att tillsvidare å berörda bandel tjenstgöra. Till läkare vid Vesterbottens läns lasarett och kurhushar utnämnts distriktsläkaren, med. lic. Aug. Wennerström. Konsulsärende. Till svensk-norsk Vv. konsul i Newry, Irland, under generalkonsulatet i London, har förordnats handl. i Newry W. F. Redmond. Kyrkolagskomitön. Biskop Flensburg och doktor Sjögren afreste med tisdagens gnälltåg från Lund till Stockholm för att del

9 augusti 1873, sida 2

Thumbnail