Bergslagernas jernvägsaktiebolag, för hvilket K. M:t d. 26 januari 1872 fastställt bolagsordning, är bildadt för att, i öfverensstämmelse med koncession d. 26 sept. 1871, bygga och till allmän trafik upplåta följande fem jernvägar, nemligen: 1:o) Från Falun till Ludvika station å WessmanBarkens jernväg; 2:0) Från Ludvika eller annan tjenlig punkt å Frövi-Ludvika banan till Kils station å nordvestra stambanan; 3:0) Från Kil, vester om Wenern till Göteborg; 4:0) Från lämplig punkt å andra jernvägslinien till Nora-Karlskoga jernväg; . 5:0) Från Daleltvens fall vid Domnarfvet till Insjön i Dalarne; . varande i koncessionen bestämdt, att dessa Jernvägar skola vara fullbordade, så att trafik kan Öppnas å första linien senast den 31 Dec. 1875, andra 31 , 1879, 5 tredje 31 Ä, 1882, fjerde , 1 31 158076, , femte , 1879. Derjemte har bolaget begärt koncession å 2ne bibanor, neml. dels från Herrhult till sjön Yngen, 0,31 mil, och dels från Daglös-Edet till Filipstad, 0,81 mil. Bolagsordningen utvisar, bland annat, att aktiekapitalet är bestämdt till minst 4 och högst 18 millioner rdr, fördelade i aktier å 200 rår hvardera, att aktierna äro indelade i 2:ne serier A och B, af hvilka serien B innefattar högst dubbelt så många aktier som serien A. att aktierna sins emellan äro lika berättigade, utom deri, att aktierna i serien B äro garanterade utdelning af bolagets tillgångar till minst fem proc. årligen under åtta år från aktiebrefvets dato, utan att dagen för aktiebrefvens utfärdande är bestämd. att teckning af aktie medför skyldighet att, inom 1 månad etter kungörelse i allmänna tidningarna, kontant inbetala 15 4 af aktiebeloppet och utgifva förbindelse a återstående 85 4 at nämnda belopp, till inbetalning å tiden, som bolagsstyrelsen bestämmer, dock sålunda, att inbetalningarua ej få infordras fortare, än att efter 3 mån. högst 15 infordras, och vidare hvar sjette månad 15 4 samt sista gången 25 2; och att bolagets angelägenheter handhafvas af en styrelse, med säte i Göteborg och bestående af högst femton aktieegare, jemte ett af K. M:t förordnadt ombud; skolande nuvarande styrelsen fungera till slutet af året näst efter det, då jernvägen från Ludvika till Kil blifvit för trafik upplåten samt under påföljande året till ordinarie bolagsstämma. I afseende på ofvannämnda jernvägar har beredningen inhemtat foljande upplysningar. Samtliga linierna äro fullständigt undersökta, en del med flera alternativer, hvarjemte planer, ritningar och kostnadsförslag upprättats; utom beträffande linien Domnarfvet-Insjön, hvarå undersökningar ännu KE Omg rr —-2 C— — — — — — — 2 — —— pägä. Jernvägarnas längd är uträknad för: Falun-Ludvika ..... ...... till mil 6,47 Ludvika-Kil ..... ....4.—.— . 1649 I; Kil-Göteborg öfver Seffle, Åmål, Köpmannebro, Öxnered på UddevallaWeneraborgsbanan, Trollhättan, Gerdhems och Upphärads socknar, Kattlebergs gästgifvaregård och vidare utmed östra stranden af Göta elf .. , ., 21,92 Bibanan UHerrhult-Yngen.. 0,31 , Daglos Edet-Filipstad....... 0,8 Domnarfvet-Insjön. c:a 4,00 Sammanlagdt mil 50,00 Bibanan till Nora-Karlskoga jernväg håller i längd omkr. 4 mil. Anläggningskostnaden, deri inbegripen rörlig materiel efter vanliga beräkningsgrunder, är upptagen, i runda tal, för linien Falun-Ludvika.... linien Ludvika-Kil .. n 14,000,000 , Kil-Göteborg.......sess 2 . 185000000 bibanorna till Yngen och Filipstad 700,000 Domnarfvet-Insjön antagligen.....— 35500,000 S:a rmt rdr 41, 700, 000 Härtill kommer för nödig ansedd tillökning i den rörliga materielen med anledning af för banan väntad betydlig godstrafik 3,500,000 Rmt rdr 45,200,000 Sistnämnda belopp ökas vidare med räntor å Baktier och å lån under byggnadstiden samt med kapitalrabatt å obligationslän, i följd hvaraf de beräknade kostnaderna för dessa jernvägar öfverstiga 50 millioner rdr. Kostnaden för bibanan till Nora-Karlskoga jernväg är beräknad till omkring tre och en half millioner rdr. I fråga om beredande af tillgångar till jernvägarnas uttörande, har bolaget, på sätt vanligt är vid dylika företag, utgått från förutsättning: alt stamaktier (Ser. A) skulle tecknas af personer eller kommuner, hvilka at jernvägsanläggningen kunde vänta särskilda förmåner, oberoende af utdelningen å aktierna; att preferansaktier (Ser. B) skulle tecknas af personer, som, i förlitande på företagets rentabilitet, sedan det blifvit fullbordadt, ville deri nedlägga kapital, mot garanti af måttlig ränta intill dess trafiken kommit i gång; att obligationslån skulle genom medverkan af bankinrattningar kunna erhållas till erforderligt belopp; och slutligen att statslån motsvarande en mindre del af anläggningskostnaden skulle kunna utverkas. De åtgärder, som hittills vidtagits för medels anskassande. afse sjelfva stambanan från Falun till Göteborg, jemte dit ledande bibanor från lusjön, Yngen och Filipstad. Vid företagets början upptogs teckning af stamaktier: (Ser. A) bland personer och kommuner, som antagligen komma att begagna sig af den afsedda utfartsvägen från Dalarna och Wermland, till belopp af ungefär ........ rdr 2,000,000. Sedermera ha stamaktier tecknats dels af intresserade för bibanan till Filipstad, och dels af personer och kommuner intresserade för banans fortsättning från. Kil öfver Åmål, till belopp, som kan beräknas till ...... 300,000. Stamaktieteckning i Göteborg är påräknad till belopp af ......... sessn — 3,000,000. on S:a rdr 5,300,000. Den första emissionen af preferansaktier (Ser. B) omfattade c:a........ rdr 3,500, 000. Derefter har ytterligare teckning med afseende på jernvägens fortsättning från Kil till Göteborg under hand skett för ungefär , 5,200,000, under vilkor att föreI nämnda påraknade n stamaktieteckning i G:borg kunde vinnas. Och anses teckning -saf preferansaktier hät. utöfver kunna erhållas ål för........ ... 1.300,000. , 10.000 000. — Tär linan Tndvila Kil har etatslån till rdr 5.500,000 1 2 71 ee