Bref från Landsorten. (Till Red. af Göteborgs-Posten.) Warberg d. 20 Dec. De senaste dagarnes märkligare tilldragelser i våra bygder, nemligen jernvägsmötet i Halmstad, fullteckningen af minimisumman för Warberg-Boråsbanan inom Mark, staden Borås anslag till samma bana samt Warbergs mekaniska verkstads försäljning, äro allt saker, som G. P. från andra håll fick så tidigt reda på, att eder korrespondent icke borde dermed .upptaga edra spalter. Hvad kustbanan beträffar, vill icke dess utsigter blifva riktigt klara, åtminstone enligt allmänna meningen. Dagligen och stundligen hör man: det går inte... der blir ingenting af... der visar sig för litet intresse för saken hos allmogen m. fl. dylika om misströstan vittnande uttryck. Det finnes aktieegare i Hallandsångbåtarne, som tro att banan skall göra båtarne öfverflödiga och som jemra sig öfver sina aktiers sjunkande värde, när banan blir färdig. Men varen lugna, herrar aktieegare! Trösta eder med exemplet från Öresund, der, sedan Köpenhamn-Helsingörsoch Helsingborg-Landskrona-Eslöfs-banorna kommitti gång hvarje år allt flera ångbåtar blifvit beböfliga och anskaffats, icke blott för samfärdseln de begge länderna emellan utan äfven för de respektive ländernas egna hamnar inbördes. Vår landshöfding är outtröttlig i sitt arbete för kustbanan. Han reser kors och tvärs i provinsen. Sjelfva Tvååkersboerna har han lyckats få att taga förnuftet till fånga. För ett par veckor sedan var han der och hade konferens med kommunalstämmans ordförande. Der studerades kartor, der diskuterades banans sträckning m. m. Efteråt höll ordföranden förberedande sammanträden i byarne inom sockven, och på kommunalstämma d. 16 d:s beslöts med 3045 fyrktalsröster mot 1270, att socknen skulle taga stamaktier i banan för 4000 rdr, med vilkor dock, att den kommer att löpa så som riksdagsmannen Lars Börjesson föreslagit (öfver mager jord) och icke som landshöfdingen utstakat (öfver socknens bästa mark), hvarjemte enskilda jordegare förklarade sig vilja mottaga stamaktier för jordvärdet, med nyssnämnde vilkor förstås. Tvåårs by är mycket lämplig för station, då flera vigtiga vägar der sammanstöta. Förmodligen har landshöfdingens eriksgata haft goda resultater äfven i andra socknar, och likväl råder, som sagdt, en ovisshet om utgången, som är