Article Image
träflad strandning rörande Götoborgsskeppet Carolina, på resa från Sundsvall till England med trälast. Till förenämnde tidn. har sedermera insändts ett beriktigande i fråga om denna sak af följande lydelse: 1 Uppgiften att tvenne personer från Borgholm uppgjorde kontrakt med kaptenen på det strandade skeppet Carolina mot 32 procent af fartyg och last är så till vida oriktig, som kontraktet uppgjordes af endast en person mot 33 procent. Härvid bör dock märkas, att, såsom af telegramvexlingen emellan assuransbolaget Lloyds i London och ifrågavarande person synes, denne omedelbart efter sin återkomst till Borgholm fullkomligt frivilligt annullerade kontraktet och förklarade sig nöjd med den godtgörelse, som försäkringsbolaget kunde anse motsvara de hafda bergningsbesvären. . . 2. Ått skeppets rigg fördes i land vid Petgärde och icke vid närmaste strand, hade sin helt vaturliga grund deri, att vid förra stället funnos magasiner, något som deremot helt och hållet saknades på sednare stället, eller der lasten upplades, en plats, på hvilken endast funnos tvenne små boningsbus. . Derjemte är, till Jättnad för trausporten, afståndet från Petgärde till landsvägen betydligt kortare. 3. Kapten Hillerström, hvilken samma dag skeppet ÅCarolina strandade, med dykareängbåten Neptun ankom till strandningsstället, anmodades af den, som uppgjort bergningskontraktet, att försöka taga skeppet at grund, hvilket kaptenen sade sig för tillfället ej kunna göra, emedan han var engagerad för aftagandet af ett vid öns södra kust strandadt fartyg. Kapten Hillerström lofvade emellertid att skyndsammast återkomma. Några dagar derefter anlände dykareängbåten Poseidon, hvars befälhafvare afgifvit följande intyg: . sUndertecknad, befälhafvare å ångaren ÅPoseldon, får härmed på begäran af engelske vice konsulen S. Matthiesen afgifva utlåtande öfver strandade Göteborgsskeppet Carolina och får jag härmed förklara, att efter närmare undersökning af skeppets läge och de nu rådande Soch S.0.-liga stormarna omöjliggöres alla bergningstörsök, hvadan jag anser fartyget kan betraktas som vrak. Ombord å Poseidon den 21 Okt. 1872. J. T. Wiksell. Häraf finner man, att den person, som uppgjort bergningskontraktet, ingalunda velat förhindra fartygets aftagande af grundet medelst ångbåt, då han ju långt förrän Poseidon kom till strandningsstället vidtalat befälhafvaren å Neptun att göra försök dermed, äfvensom att orsaken till att skeppet slogs i spillror icke låg uti någon försumlighet eller något åtgörande å bergärnes sida, utan i skeppets skadade tillstånd och de rådande väderleksförhållandena. 4. Uppgiften att skeppets däcksbalkar, Lhvilka voro högeligen af nöden för ångbåtens bergningsarbete, sönderhöggos, är alldeles falsk. Åtta af akterskeppets däcksbalkar voro genom fartygets arbete på grundet bräckta, icke afhuggna, hvilket förhållande styrkes af besigtningsinstrumentet. 5. Med många vittnen kan intygas, att det uppgifna förhållandet, att kapten Olsson icke fanns ombord under den tid bergningen af last och rigg pågick, icke är enligt med sanningen. 6. Styrbords ankare låg i botten och 30 famnar ketting voro fästade dervid. Babords ankare skulle tagas i land, men det kunde icke låta sig göra tillföljd af den höga sydostliga dyningen. 7. Tidningens uppgift rörande auktionssumman 7. för Carolinas last är äfven oriktig, ty den uppgick till öfver 8000 rdr, en summa som måste anses ganska hög, isynnerhet om man tager i betraktande den i hög grad besvärliga och kostsamma transporten ifrån auktionsstället. 8. Att Lloydsagenten ensam var befogad att taga hand om saken d. v. s. bergningen, är äfven alldeles oriktig, ty i sådant fall skulle väl icke den person, som i första hand öfvertog bergningen af skepp och last, kunnat med assuransbolaget Lloyds i London i telegrammer uttrycka samtycke och vilja fortfarande omhänderhafva hela strandningsaffären. Flottan. K. M:t har d. 6 d:s utnämnt till kommerdörer i flottans nya reservstat kommendörkaptenerna m. m. J. E. Warberg och F. H. Didron; till kapten i flottan löjtnanten derstädes C. A. E. Hjelm samt till löjtnant vid flottan underlöjtnanten derstäde C. O. Olsen. K. M:t har d. 27 sistl. November, uppå gjord ansökning, entledigat kommendörkaptonen vid flottans nya reservstat m. m. F. II. Didron från det honom d. 26 Februari 1850 meddelade uppdrag i afseende å tillsyn, kontrollering och besigtning af artilleripjeser och projektiler, som för sjöförsvarets behof levereras. Sjökarteverket. K. M:t har d. 6 innev. December på gjord ansökning beviljat kom mendörkaptenen vid flottans nya reservstat J. E. Warberg entledigande vid innevarande års utgång från det honom meddelade förordnande att vara chef för sjökarteverket samt förordnat majoren i skärgårdsartilleriet m. m. Th. A. Arvidsson att samma chefsbefattning från början af nästkommande år förestå. Söderköpings telegrafstation som hiltills under November-April månader haft endast inskränkt dagstjenst, men under öfriga delen af året varit öppen hela dagen för korrespondens, kommer händanefter att året om hafva hel dagstjenst. Egendomshandel. Aflidne bokhandlaren P. 6. Janssons eterbhusdelegares gård och tomt n:o 206 inom 4:de qvarteret i Sundsvall ha å auktion för 32,000 rdr inköpts af skräddaremäst. II. C. W. Barthel. Konsulsärende. Statsministern för utrikes ärendena har d. 7 i denna månad förordnat J. Brunschwiler att, i ledigheten efter vice konsul O. Oldberg, hvilken på begäran blifvit entledigad, vara svensk och norsk vico konsul i Memphis, Tennessee under generalkonsulatet i Washington. I Oskarshamns skeppsdocka har nu intagits det stora engelska ångskeppet Alba

12 december 1872, sida 2

Thumbnail