——qLt — — ————— 2Qo— — Lt nn —— LL AL -———— — — — putorade från alla närgränsande socknar samt en mängd af ortens ståndspersoner voro närvarande. Till ordförande valdes hr majoren m. m. C. Key och till sekreterare hr löjtnant Reutersvärd. Mötet uttalade som sitt önsknirgsmål, att en förbindelse från Oskarshamnsjernvägen till statsbanan vore för orten af högsta nytta, men i händelse ej denna kunde komma till stånd, skulle en jernväg anläggas från Hvetlanda med utgångspunkt antingen vid Säfsjö eller Sandsjö stationer. En direktion valdes att genast börja underhandlingar med något bolag, som vore villigt öfvertaga arbetet samt att insamla bidrag och anordna aktieteckning äfvensom föranstalta om undersökningen af den ännu ej fullkomligt utstakade vägen till Säfsjö eller Sandsjö stationer. Sölvesborgs-Kristianstadsbanans färdigbyggande kan nu motses under goda auspicier. Kontraktet underskress i Lördags af delegerade från styrelsen samt danske ingeniör David, som bygger banan, och hr Petersen från Danmark, som förskotterar behöfliga medel. Desinitiva utstakningen har i dagarne börjats och de arbeten, som kuana utföras under hösten, sättas genast i gång. Banan tros vara färdig om ett år. I Malmö hölls sistl. Lördag ett sammanträde för behandling af frågan om en jernväg Malmö—Ystad, rörande hvilket samwanträde vi efter Sydsv. Dagbl. meddela foljande: Till ordförande utsågs grefve C. Beck-Friis på Börringe. Planer och kostnadsberäkningar för en smalspårig bana, dock till 3.5 fots spårvidd, med ofvannämnda ändpunkter, uppgjorda af löjtnanten vid vägoch vattenbyggnadskåren ÅE. Sandell, som äfven var tillstädes, framlades och godkändes, upptagande kostnaden till 375,000 rdr pr mil och omkring 2,200,000 rår det hela. Mellan-stationer Vskulle blifva töljande: Oxie, Skabersjö, Svedala, Börringe, Näsbyholm, Skurup, Willie, Marsvinsholm och Svartemölla. För frågans vidare genomförande, aktieteckningslistors utfärdande o. s. v. utsågs en interimsstyrelse af 12 personer. Teckningen skulle kunna utsträckas till 2,400,000 rdr; men redan då en million blefve tecknad, ansågs företaget betryggadt, och skulle nytt sammantråe hållas i Malmö den 3 instund. December, till hvilken tid teckningslistorna borde vara åter insamlade. Skånes folkhögskolor ha med denna månads ingång börjat ett nytt verksamhetsår. I skolorna å Hvilan och i Önnestad lär antalet anmälde vara så stort, som utrymmet kan medgifva, men i Ramlösa skola voro ännu i Fredags, dagen för öppnandet, endast 20 elever anmälde. Nya ångfartyg. I Lördags efterm. gick af stapeln å skeppsredaren C. J. Anderssons varf invid Wenersborg en ny ångare, som erhöll namnet Wenern och är ämnad för storsjötrafik. Ångaren är af ek och furu på träspant samt plåtbeslagen och erhåller vid Götoborgs mekan. vorkstad en hjelpmaskin om 30 hästkrafter. Med i Norrköping nybyggda lastångaren Delfin, som kommer att underhålla förbindelse mellan nämnde stad, Göteborg och Stockholm, företogs i Måndags profresa, hvilken utföll till fullkomlig belåtenhet. Maskinen profvades med s. k. indikator och visade ett mycket bättre resultat än som utlofvats; den gjorde 135 slag i minuten. Fartygets längd är 105 fot, dess bredd 22 fot, lastrummets djup 11 fot, vigten af den last som kan intagas 5500 centaer, då fartyget går i Göta kanal och är 914 fot djupgående. Maskinen, utlofvad till 25 hästars kraft, eger en långt större styrka. Kolåtgången är 5 fot i timmen. Fartyget rymmer 231 passagerare. På däck äro inredda hytter för kapten, styrman, maskinist, restauratris, kök m. m. Besälhafvare är kapten O. W. Flodin, som förut fört bolaget Neptuns första ångare, Neptun, hvilken nu har till befälhafvare hr Gyllenspets. Portofrihet är för fortgången af innev. år af generalpoststyrelsen beviljad en af löjtn. vid k. Svea artillerireg. D. Weber utgifven periodisk skrift, benämnd ÅArtilleri-tidskrift. Skånska stenkolen. Vid borrning i Barkåkra, i trakten af Engelholm, har för några dagar sedan vid 300 fots djup påträffats en flöts innehållande 3 fot kol och öfver 3 fot eldfast lera, samt vid 325 fots djup en ny flöts af ännu större mäktighet än den förstnämnda. Talrik askomma. Från norra Westergötland omtalar en bresskritvare, att en mjölnarehustru der på orten, som förut skänkt sin man 22 arfvingar, i dessa dagar hugnat honom med ännu en kärlekspant. Detta inträffade ungefär samtidigt med att två af den nysöddes äldre bröder till hemmet äterkommo från Amerika, der de vistats i några år. Lycka i olyckan. Thorsdags afton i förra veckan inträffade, berättar Sydsv. Dagbl., att redgående enälltåget mellan Ousby och Killebergs stationer ölverkörde en häst, som förspänd ett mindre åkdon irkommit på banan. Tåget stoppades genast och då kon luktörerve eftersökte den förmodade körsvennen, funno de denne ytterligt berusad liggande i diket vredvid den grind, der hästen passerat igenom J mörkret och fyllan hade kan tazit