åldern, dess religiösa förhållanden, vitterlek och skaldskap. Fartygsförsäljning. Här hemmabörande skeppet OScar), mätande 253 nyläster och tillhörande Göteborgs rederiaktiebolag, har i dessa dagar genom hr Aug. Leffler C:o försälts till rederi här på platsen till pris som ej bekantgjorts. Göteborgs industrilotteri. Slöjdföreningens ledamöter bade sistl. Thorsdags afton allmänt sammanträde, hvarvid beslöts, att föreningen ännu eo gång skall till K. M:t ingå med ansökning om förnyad oktroj för industrilotteriets verksamhet. För samma orsak hade Handtverksoch industriföreningens ledamöter sammanträde i går afton, hvarvid beslöts att enahanda ansökning skulle till K. M:t framställas. Vid sammanteädet utdelades gesällbref till 5 lärlingar, hvilka derom hos föreningen anhållit. Emigrationen. Med postångaren Orlando, som igår afton afgick till Hull, medtöljde 122 emigranter för vidare befordran öfver England till Amerika. Exporten af kreatur, mejeriprodukter m. m. till England under innevarande vecka bar hufvudsakligen utgjorts af följande, neml.: med ångf. Sweden till West-Hartlepool i går: 7 svin, 6 kalfvar, 2 kor, 76 får, 230 tons jern, 122 st. trä och diverse mejeriprodukter och med ångf. Louisa Ann Fanny till London vid samma tid: 134 får, 13 kalfvar, 62 tons jern, 1250 st. trä, 140 lådor tändstickor och 160 colly smör ost m. m. Ångbåtsmissöde. Ängs. Mimer, fördt af kapt. L. Åberg, på resa från Bergen till Köpenhamn och Stettin med last af sill, råkade i går morso i följd at tjocka på grund i närhoten af Höganäs. Enligt under dagens lopp till rederiet härstädes anländt telegram lyckades dock fartyget, sedan en del af lasten blifvit lossad, åter komma flott och skulle som i dag på morgonen fortsätta resan. Olyckshändelse. Den i gårdagens nummer omtalade arbetaren Edvard Andersson, som vid Partilled öfverkördes af jernbanetåget, hvarvid hans venstra ben krossades, afled i går f. w. å Allm. och Sahlgrenska sjukhuset efter svåra plågor. Försök till sjelfmord. Sistl. Thorsdag försökte bagaregesällen O. Pagander, anställd hos bagaren Ljungqvist i Majorna, att i en invid bageriet belägen kammare afhända sig lifvet medelst skärningar i halsen och venstra handleden. Pagander öfverraskades likväl under utförandet af sitt hemska dåd af sin husbondes mellankomst, då skyndsam bjelp anskaffades och den olycklige affördes till Allm. och Sahlgrenska sjukhuset, der han för närvarande vårdas. Orsaken till det förtvillade beslutet uppgifves vara lidna förluster samt ett supigt lefnadssätt, hvartill Pagander ofta gjort sig saker. Gripen rymmare. F. d. kyparen K. A. Fredriksson, hvars gripande vi i går omnämnde, kommer att afkorslas till Landskrona, för att der undergå ransakning rörande sina bedrägerier derstädes. Denne farlige industririd dare hade före sin ankomst hit haft den fräckheten att i Jönköpiog intör polisen presentera sig som skräddaremäst. Bornevis ombud att uppspåra bedragaren. Vidare narrade han polIisen att arrestera en främmande stackars fyllbult, och telegraferade till B. om fångsten al bedragaren. Ewellertid hade till Landskrona ingått från Stockholms polis ett fotografiporträtt at en förlupen kypare, i hvilken igenkändes bedragaren, och då porträttet derefter kom till Jönköping, befanns det likna till alla delar — icke den arresterade, men väl ombudet från Bornevi. Dock hade den fissige bedragaren då, som bekant, hunnit ge sig på flykten. Apoteksköp. Apotekaren C. P. Zzickerman har till apotekaren Gustaf Cavalli J:r försålt sitt apotek i Sköfde, apotekaren E. Lindström sitt d:o i Gefle till apot. C. W. Berlin och apot. OC. J. Lindahl sitt d:o i Mariestad till apot. Carl Hörberg. Köpeskillingen för det sistnämnda var 50,000 rdr med vasa, instrumerter och varulager och betingades särekildt 16,000 rår för fastigheten. Sveriges Vestkustbana. Vi ha förut i denna tidning meddelat inbjudningen till teckning af aktier i det stora företag, som afser att medelst en jernbana genom Halland sammanbinda vårt lands nordliga vestkust med Skåne. Samma personer hvilka stå i spetsen för detta företag ha äfvenledes erhållit koncession på en jernvägsanläggning mellan Warberg och Borås. Till fullständigande af de upplysningar vi förut meddelat, återgifva vi här efter Stockholms Dagblad de i koncessionen innehållna bestämmelserna om tiden för arbetets fullbordande m. m.: Hvad angår jernvägen mellan Ilelsingborg och Göteborg, skall arbetet derå påbörjas senast deu 1 Maj 1874 samt, jemväl hvad trasikmaterielen beträftar, vara i sin helhet fullbordad så tidigt, att jernväsen ntefter hela sin läned kan den 31 Dee. 1880