Article Image
kationen, att de veta att en gosse, stående på en hög ställning 60 fot från apparaten, blott behöfver vrida en vef för att, så fort eller långsamt han vill, sätta den stora 16 tons tunga reservoiren i rörelse och ösa ur den omkring 5 tons flytande stål, lika Jätt som ett fruntimmer häller i en kopp th. Samma kraft kunde naturligtvis användas som ett medel, icke blott för att reglera de svängningar af den hängande salongen, som den olika fördelningen af dess last skulle förorsaka genom passagerarnes rörelser, utan äfven till att hindra den benägenhet till svängningar som hvarje hängande kropp eger, hvars hängpunkt icke är absolut stilla. Användandet af denna reglerande kraft nödvändiggjorde några jemkningar i den ursprungliga planen och i stället för en cirkelrund salong borde man inrätta en aflång. Sedan sålunda fartygets krängande rörelse på ett tillfredsställande sätt blifvit häfd, måste man derefter rikta sin uppmärksamhet på fartygets längdaxels fallande och stigande, hvilket beror på skeppets längd, byggnadsform, lastens fördelning och farten. Denna rörelse skall emellertid, sedan man med behörig uppmärksamhet på dessa omständigheter konstruerat en ångare, blifva så ringa, att den knappt bör märkas i den centralt hängande salongen. I en modell till det projekterade ångfartyget, hvars köllängd var 20 fot, visade den hängande salongen endast en lutning af 1—11 grad från den horisontela planen, när fartygets däck hade en lutning af 28—30 grader. Den hydrauliska apparat, som Bessemer uppfunnit för att hålla salongsgoifvet i jemnvigt, är försedd med ett par mycket känsliga jemnvigtsventiler och en person som gör observationer på ett vattenpass kan med en lätt rörelse på ett slags handtag reglera de obetydligaste vaggningar af salongen. Om cirka 9 å 10 månader skall allmänheten få tillfälle att praktiskt döma om uppfinningens värde. För närvarande byggas 2:ne fartyg för kanalfarten; hvart och ett är 350 fot långt och de skola förses med maskiner om 5000 indicerade hästkrafter samt vara i stånd att tillryggalägga 20 engelska mil i timman. Den aflänga salongen skall blifva 50 tot lång, 30 fot bred och 20 fot hög. Ofvanpå salongen kommer att inrättas ett öppet promenaddäck, 70 fot långt, 18 fot bredt och omkring 7 fot högre än fartygets öfversta däck. Utmärkta ingeniörer, hvilka undersökt uppfinningen i dess detaljer och besett modellen, ha uttalat sin fulla tro om planens utförbarhet. Det är klart, att principen skall kunna användas på alla passagerareångare, isynnerhet på dem, hvilka trafikera atlantiska oceanen.

13 september 1872, sida 3

Thumbnail