i 2 2 Ängslupstrafiken på Skärgården. Till Red. af Göteborgs-Posten. Med anledning af en artikel i Eder ärade tidning at Tisdagen d. 9 d:s rörande ångslupstrafiken, får styrelsen för Göteborgs Nya Ångslups-aktiebolag till upplysning anföra: att styrelsen redan förliden höst tänkt sig årets skärgårdstrafik ökad och derför under förliden December månad beställt fyra nya ångslupar, hvilka enligt kontrakt skulle varit färdiga två i Maj och två iJuni månad, men att dessa så beställda båtar ännu icke blifvit från verkstaden levererade; att ehuru styrelsen redan i Maj annonserat om förhyrning af extra båtar på Söndagar, det dock icke lyckats styrelsen att för Söndagstrafiken erhålla någon mer än ångaren Kongsbacka!, då alla härvarande för trafiken passande båtar äro upptagna på andra ställen; att styrelsen för passagerares beqvämlighet på bolagets bekostnad anlagt ganska dyra landningsbryggor på flera ställen i skärgården; att passagerarnes antal under Söndagen till följd af den varma väderleken ökats i en större grad än någon kunnat törutse. Beträffande bolagets förfogande öfver skärgårdstrafiken får upplysas, att densamma af bolaget undorhällits en följa af år, under hvilken tid trafiken varit ringa och företaget lemnat förlust, och är det först med förlidet år som det lemnat någon behållning. Hvad beträffar Söndagstrafiken, så, emedan de flesta passagerare som då utgå vanligen stanna qvar för att mediölja sista båten, blifver följden, ait det är omöjligt för denna att medtaga alla de som då vilja medfölja. Styrelsen har dertör, sedan de ordinarie turerna för dagen slutats, utsändt alla till dess disposition stående ångbåtar, att hemtaga de vid stationerna qvarvarande; att detta blifvit mången gång sent, veta styrelsen och fartygens besättningar bäst, hvilka sistnämnde måst vid sådana tillfällen arbeta hela natten. Då en ångare medtagit t. ex. vid Stjernvik så många passagerare den får intaga ombord, är ju helt naturligt att den icke tillägger vid t. ex. Långedrag, men att vid sådana tillfällen några hånande svar af befälhafvaren afgitvits, tillåter styrelsen sig att betvifla, och skulle i så fall, om det vore sannt, ganska allvarsamt tillrättavisa den felande. Troligast är, att en eller annan lifvad passagerare, som befunnit sig ombord, roat sig med något tillfälligt skämt. Att passagerare sistl. Söndags afton på Långedrag fingo vänta berodde derpå att ångaren Kongsbacka då den utgick hade det missödet att få skada å maskinen. Beträffande materielens ytterligare ökande, så har styrelsen, utom hvad som ofvan anförts, redan förlidet år derom gått i förfogande, och håller nu som bäst på med uppgörande af ritning till en större och tidsenligare skärgårdsbåt. Den nuvarande styrelsen har under en längre tid haft sig anförtrodd trafikens ordnande och erkänner villigt, att den icke i allt lyckats vinna hvad den åstundat, neml. allmän belåtenhet dermed; att styrelsens göromål äro allt annat än behagliga, det torde väl näppeligen kunna bestridas af hvar och äm som vill allvarligen tänka sig in i förhållanena. Slutligen får styrelsen anföra att den till nästa Söndag lyckats anskaffa ångf. Necken såsom nattbåt, hvilket fartyg efter ankomsten från Särö kl. omkring 9 genast afgår till Skärgården. Göteborg d. 11 Juli 1872. Styrelsen.