Article Image
sjöfarten har finansministern Boutwell uppgjort en plan att medelst premier uppmuntra skeppsbyggnadsindustrien i landet. Planen, som nu föreligger inför handelsutskottet inom representanthuset i Washing. ton och derstädes synes hafva utsis: att blifva antagen, åsyftar ett understöd från stateus sida till c. enskilt näring, hvilket skulle i sin art blifva ett af de största som genom någon stats lagstiftning på senare tid blifvit meddeladt. Hvar och en som utrustar ett för utrikes fart lämpligt ångfartyg af första klass på miust 1000 tons erhåller för en tid af 5 år en årlig premie af 10 doll. pr ton, dock skulle understod ej lemnas åt flere fartyg än att de tillsamman representera en drägtighet af 500,000 tons. Vidare måste alla fartyg, som vilja göra anspråk på premie, vara så konstruerade att de i händelse af krig kunna användas i statens tjenst, hvilken skulle ega att expropriera dem emot erläggande af deras uppskattoingsvärde. Men det vore ej blott ångfartygen som skulle komma i åtnjutande af dessa förmäner, utan liknande skulle äfven tillfalla segelskeppen. Ivarje i Förenta Staterna bygdt segelfartyg af I:sta och klass ej under 200 tons, som minst trenne månader på året användes i kustfart, och likaledes de siskaresartyg, som utrustas för bedrifvande af makrilloch kabiljotiske i stort i Atlantiska oceanen, erhålla premier at 6 doll. pr ton. Nyligen har rapporterna om New-Yorks handel för 1871 blifvit offentliggjorde. Dessa ådagalägga att införseln af främmande länders alster till Förenta Staterna äro i ständigt stigande samt att Nen-Tork alltmera blir landets stora stapelort, åtminstone hvad importen beträffar. Värdet å denna — pir ändock ensamt varornas fakturavärde utan afseende på frakt och tull tages i betraktande — uppgick till 77 mill. , hvilken siffra med ej mindre än 14 mill. Föfverstiger föregående års importvärde, som dock var betydligare än något bland sina föregångare. Men år 1872 synes, för att döma af de uppgifter som redan äro bekanta, komma att förete en ännu högre grad af liflighet i handelsomsättning, (alltjemt med afseende på införseln, ty utförseln från New-York tyckes vara i aftagande, hvilket väl märkes bl. a. på kursförhållandena derstädes). I Januari månad d. å. importerades för 47 mill. dull., medan införseln motsvarande månad förlidet år blott uppgått till 3313 mill. Deremot belopte sig utförselns värde, specieexporten inberäknad, endast till 26 millioner, hvilket är 4 mill. lägre än under Januari 1871. Nyligen började i Amerika såväl som i Europa kursea på aktierna i den så mycket omtalade Eriejernvägen att stiga. Anledningen dertill låg i en omständighet, som är betecknande för den moraliska halten af det amerikanska afsärslifvet. Jay Gould, den nuvarande envåldsherrskaren i Eriejernvägens styrelse, kompanjonen till den sorgligt ryktbare James Fish under dennes lifstid, hade nemligen tillkännagifvit sig vilja frånträda sin befattning såsom ordförande, såvida aktieegarne ville förbinda sig till att ej väcka åtal mot hans föregående handlingar. Häri låg orsaken till kursstegringen. Det förefaller dock som om hr Jay Gould skulle ångrat sitt anbud, ty nu äro aktierna återigen i fallande, häntydande förmodligen på att han fortfarande bibehåller sin plats. Vägarne i Nordamerikas sydstater hafva under en längre tid i följd af ihållande dåligt väder varit å godt som ofarbara, så att bo mullslagren från plantagersa svårligen kunnat transporteras till skeppningsorterna. Iläri skulle då ligga anledningen till tt jemförelsevis små qvantiteter deraf skeppats till zuropa, medan annars -auktoriteter i södernfortarande försäkra att skörden uppgår till 3 mill, valar d. v. 8. är fullt medelmåttig. Diskonton i bankerna å de förnämsta handelsnatserna är f. n. följande: Tamburg ..... 3 då 31 26! Frankfurt......... 31 v 3 umsterdam ....... 3 p London........... 3 21 o,) Parisssssssssssssnn D 5 S:t Petersburg ..... 7 .... 4 Bremen......... FämPPpH .

13 mars 1872, sida 3

Thumbnail