Article Image
käl att tro, det vårt nationalförsvar skall fulltändigas endast emot ett fredens tidehvarf. Den allmänna uppmärksamheten i England har plötsligt fästats vid en sak, som onekligen är af synaerlig vigt och i mer än ett fall förtjent af synnerligt afseende. Flere af de större jernvägsbolagen i England ha neml. under någon tid umgåtts med den tanken att slå sig tillsamman, i tanke att på detta sätt kunna ernå en både billigare och mera enigt arbetande, kraftigare administration. Sä till vida är allt godt, men följderna kunna vara oöfverskådliga. Liverpools magistrat har derför ingått till regeringen med en adress, hvari yttras, att en dylik sammanslagving, skulle skapa kolossala monopoler med motsvarande rikedom och makt, att dylika bolag derigenom akulle höja trafikkostnaderna oskäligt och att d, ännu mera, skulle kunna leda godsoch passageraretrafiken från dess naturliga kanalor till de hamnar och platsar, i hvilka bolagen äro särskilt intresserade. Derför begär man, att regeringen skall gentemot dylika amalgameringar vidtaga sådana försigtighetsmått, som kunna skydda det allmännas intresse gentemot de enskildas fördel. Äfven denna omständighet vittnar om, huru för det allmänna gagneligt det är, att i ett land staten sjelf har landets stora railspulsådror i sin ego, emedan den sålunda kan öfvervaka den allmänna rörelsens naturliga utveckling och förhindra uppkomsten af dessa genom sin makt och sin rikedom farliga bolag, hvilka suga till sig landets must och genom rikedomarnes hopande på få händer förhindra välståndets jemnare fördelning. Statsstambanorna ekola derför alltid vara en god regulator, som hvarje land skulle önska att oga. Eriebanans historia i Amerika, hvilken nu åter kommit på tal genom den lastfulle svindlaren Fisks död, är ett i thy fall varnande exempel, om än proportionerna kunna vara mindre kolossala.

16 januari 1872, sida 3

Thumbnail