tagit i redigerandet af såväl Jönköp. Tidn. som Jönköp--bladet, har nu ingått i den nya Stockholms-tidningen Aftonpostens redaktion, hvilken härigenom förvärfvat sig en god penna. Kapten Ihres död. Rörande detta af oss efter en annan tidning förut omförmälda dödsfall, hvilket inträffade under omständigheter, som gjorde det tvifvelaktigt om hr Ihre omkommit at våda eller sjelf afhändt sig lifvet, har nu hållits undersökning. I det dervid förda protokollet yttras: Säräl af hvad sålunda förekommit som af de upplysningar, som vunnits angående hr kaptenen Ihres husliga och ekonomiska förhållanden, är ingen anledning till antagandet att han uppsåtligen under fullt medvetande gått i eltven för att såmedelst förkorta sitt lif utan att, om icke olyckan inträffat af våda, han vid detta tillfälle öfverfallits af den sinnesförvirring, bvaraf han understundom lärer lidit och vid hvilka tillfällen han under långa stunder ej igenkände de sina eller ens visste hvar han befann sig. Ny ångbåt. En brefskrifvare till Nerik. Alleh. meddelar: Sedan Askersunds ångbåtsbolag för någon tid sedan lyckats försälja ångbåten Öskar, som gjort turer mellan Stockholm och Jönköping, beslöt bolaget på d. 15 d:s hållen stämma att låta bygga en ny ångbåt för linien Göteborg—Askersund. Båten skall byggas af trä med jernspant, förses med bränselbesparando maskin om 30 hästkrafter, kunna lasta emkring 5000 ctr och beräknas kosta 50,000 rdr, samt skall vara färdig till seglationstidens början 1873. Bolagets båt Askersundaskall då försäljas och den nya båten inträda i dess ställe. Ångfartygsrederibolaget Norden är den förändrade benämningen på Gefle ängsartygsrederibolag, med hvars delegare sammanträde hölls d. 14 Dec. Aktierna i detta bolag lyda å 500 rdr hvardera, och det inbetalda kapitalet utgör 400,000 rdr, hvilket belopp enligt det antagna reglementet kan ytterligare ökas med 600,000 rdr eller till 1,000,000 rår. Det första lastångfartyget, som bolaget beställt vid Motala mekaniska verkstad, skall enligt kontrakt vara färdigt vid första öppet vatten instundande vår. Den andra lastångaren, som blir af större dimensioner än den första, är beställd vid Bergsunds mekaniska verkstad i Stockholm och skall vara färdig nästkommande höst. Finska jernbanorna. Den 1 d:s lärer, enligt Helsingfors Dagblad kontrakt blifvit afslutadt med affärsmän i Berlin och Amsterdam om anskaffande af medel till Hangöbanans byggande. Lovisa stad har genom ombud till styrelsen jinlemnat ansökan om koncession på en bredspårig jernväg från Kausala station på södra stambanan till Lovisa stad, utgörande en sträckning af något öfver 52 werst och beräknad att kosta 4,300,000 f. mk. För sådant ändamål begär Lovisa stad, att antingen sjelf eller genom ett aktie-bolag få bygga banan och, till kostnadernas betäckande, inom eller utom landet utfärda prioritets-obligationer eller aktier och obligationer till 6,200,000 f. mk, hvarjemte ett statsbidrag utan återbetalningsskyldighet på 150,000 f. mk begäres. Jernvägsplaner på Gotland. Från Wisby skrifves d. 13 d:s till A-Bl.: I följd af hr Leyers hos stadsfullmäktige i Wisby väckta motion, att staden för en föreslagen jernväg Wisby-Ronehamn skulle teckna aktier för 300,000 rdr, hvaraf 100,000 skulle utgå kontant och 200,000 lemnas i förbindelser, beslöto stadsfullmäktige d. 12 d:s, efter en lång debatt och med 14 röster mot 11, att staden för en jernväg Wisby-Hemse-Hafdhem skulle teckna sig för 30,000 rår kontant utan vidare förbindelse.