are tiden, enligt hvad vi vilja minnas, af ett finskt rederi. Kapten Smitt lärer orhållit order at i Stockholm afhemta ångfartyget, för att upplägga det i Malmö under vintren. Meningen lärer vara att om ett år förlänga detsamma, såsom nu i vinter skall ske med årgaren Falken. — Ångaren Carlsund lärer ännu på en månad icke blifva tärdig. xEllida skall förses med hjul, lika Najadens. Den törändring, som Falken skall undergå, anses ej fullt medhinnas till seglationens öppnande nästa vår. Armeen. K. M:t har, på ansökningar, beviljat afsked åt kaptenen vid Gotlands nationalbeväring A. Bråkenhjelm, med tillstånd att såsom kapten i armn qvarstå; samt åt löjtnanten i armån A. Ljungdahl. Jernvägsangelägenheter. Vid Jönköpings stadsfullmäktiges sammanträde i Tisdags förekom bl. a. till behandling interimsstyrelsens för Halmstad-Jönköpings jernvägsaktiebolag gjorda framställning om bidrag at Jönköpings stad till det jernvägsföretag, för hvilket bolaget bildats. Sedan ordf. redogjort för innehållet af en föregående framställning i ämnet från stadsfullmäktige i Halmstad samt Jönköpings stadsfullmäktiges derå afgifna svar, upplästes interimsstyrelsens nu ingångna framställning äfvensom ett förslag till kontrakt med de engelska ingeniörerna Billup och Makinson, som erbjudit sig att bygga banan. Vidare meddelade ordföranden, att enligt honom delgifna upplysningar komme byggandet, derest aktieteckningen går framåt, att börja redan i vår och banan beräknades vara färdig till Gislaved på sommaren 1873 samt i sin helhet på vida kortare tid än de 4 år, som entreprenörerna hade i kontraktet betingat. — Efter någon stunds diskussion beslöts att å framställningen afgifva det svar, att Jönköpings stad f. n. ej anser sig böra på annat sätt deltaga i affären än genom att kostnadsfritt upplåta sådan stiden möjligen tillhörig obebygd jord, öfver hvilken banan kommer att gå, äfvensom plats för stationshus, dock att denna plats skall bestämmas i samråd med stadsfullmäktige i Jönköping. Från Linköping skrifves d. 29 Nov. rörande arbetena vid Östra stambanan: Ett verksamt och rörligt lif utvecklar sig tör närvarande på platsen för den blitvande bangården härstädes. . Pålning för grunden till stationshuset pågår och trävirke uppskrädes eller försågas derstädes medelst en af lokomobil dragen cirkelsåg. På hamnkajen urlastas sleepers, som der genast afskäras och beredas för sitt ändamål. Grunden för de blifvande brostödjepelarne på kajen är till en del redan färdigmurad. I hamnbassinen har en provisionel brygga blifvit anlagd och pålningen för grund till bropelarne tagit sin början. Sprängningen i Ladugårdsbacke fortgår raskt och har på sista tiden skridit betydligt framåt, sedan man äfven öppnat ett schackt på midten af berget. Österut har banan redan blifvit kringhägnad med staketter. Sträckningen mellan Malmen och staden grusköres medelst lokomotiv, hvarjemte äfven åtskilligt fyllnadsarbete på banken i närhoten af Glyttinge lärer återstå att tullborda. På norra stambanan framskrida arbetena raskt. Krylbo station, uppmätt i dessa dagar, intager en högst ansenlig rymd, och är plankarta öfver densamma upprättad. Emellan Krylbo och det midt öfver belägna landet pågå i elfven dagligen med framgång bergsborrningar för jernvägsbrons anläggande derstädes. Resestipendium. K. M:t har tilldelat andre bataljonsläkaren vid Uplands reg:te E. O. Th. Westerlund det å riksstatens fjerde hufvudtitel för år 1872 med 2000 rdr uppförda resestipendium för militärläkare. Patent under 6 års tid har kommerskollegium tillagt George M. Pillman i Chicago å af honom uppfunnen förbättring vid inredning af passagerarevagnar för jernväg. Upsala universitet. Till docent i gamla och nya testamentets exegetik har kansleren förordnat vice komministern i S:t Clara församling i Stockholm, teol. kand:n E. G. W. N. Rudin. Vetenskaps-societeten i Upsala, Vid sammanträdet d. 25 Nov. blef erkebiskopen d:r Sundberg invald till hedersledamot. Vid samma tillfälle förevisade prof. Sundevall 6 st. af adj:n Th. Fries bemförda kranier af grönländare och redogjorde för de egendomligheter, som utmärka dessa; hvarjemte han äfven förevisade kranier af lappar och svenskar, för att visa den stora olikheten i dessa 3:ne solkstammars hufvudskålsbildning. Adj:n Fries redogjorde derefter för syndorten af de grönländska kranierna och beskref de grafvar.