Ilvarjehanda. Ett Ilandsvägslokomotiv på långresa. I England ba nyligen fyra landsvägslokomotiver efter Thomsonska konstruktionen blifvit förfärdigade för indiska regeringens räkning, och ett af dessa blef afprofvadt med en resa från Ipswich till Edinburgh, en väglängd af 450 engelska mil, hvilken tillryggalades på sjutiosju timmar. Det ifrågavarande lokomotivet har 14 nominela hästkrafter, men har flera gånger bringats upp ända till 80; dess vigt är 134 tons, längden 15 fot, bredden 8 fot och 3 tum, höjden till toppen af skorstenen 15 fot. Den dithörande omnibusen väger 33 tons och har platser för 21 personer inuti och 44 personer utanpå, således inalles 65 personer. På den första staticn der lokomotivet stannade under resan en liten stad vid namn Stowmarket, uppstod svårigheter med anledning deraf att stadens pump ej kunde förse det törstiga vidundret med tillräcklig qvantitet vatten, hvarföre man nödgades ånyo vattna detsamma efter ytterligare en mils färd. Vägen beskuggades under en lång sträcka af öfrerbängande trädgrenar, hvarföre det var nödvändigt att hålla flera män på taket hvilka med sågor och yxar röjde undan grenarne för att dessa ej skulle vara hinderliga för skorstenen. Trots dessa och andra uppehåll tillryggalades de första tjugofem eng. milen på fyra och en half timma. På ett ställe blef vägen så smal, att den var blott några tum bredare än lokomotivet, och på ena sidan om densamma hade man en brant sluttning mot en flod, på den andra ett träsk. Det fordrades naturligtvis den yttersta noggrannhet af styrmannen för att kunna hålla lokomotivet midt på vägen. Flera timmars dröjsmål förorsakades deraf att en cylinder gick sönder. Då inga hinder mötte tillryggalades en engelsk mil på mindre än fyra minuter. De hufvudsakligaste svårigheterna som man hade att öfvervinna under resan synas ha varit de, hvilka stått i förening med lokomotivets förseende med vatten och kol.