gande skönhet. Ur Dahlgren (Alfredo) sjöng med innerlighet och värma och i ensemblenummerna gjorde hr Willman, som dublerade baronens och doktorns partier, med sin mäktiga stämma behörig effekt. Det ytterst angenäma intryck, som denna föreställning qvarlemnade, hade jemväl en god grund i det energiska sätt hvarpå orkestern, förstärkt med Beyerböckska kapellet, sammanhölls af dir. Emanuel. Vi beklaga på det högsta, att sällskapet redan i afton ger sin sista representation härstädes, öfvertygade som vi äro, att publikens intresse för detsamma ännu för åtskilliga söreställningar skulle varit i ett stadigt stigande. I afton gifves Regementets Dottermed körpersonal och förstärkt orkester. Konserten i går afton i Trädgården var besökt af tusentals åhörare, hvilka entusiastiskt applåderade hvart och ett af de under dir. 6. Rosbecks anförande utförda num: ren, hvilka föredrogos med en beundransvärd precision och nyansering. Vi ha knappast någonsin tillförene sett ett så talrikt auditorium samladt på denna plats. Profoch besigtningsresa företogs i går e m. med förut omnämnda nya ångf. Gustaf, tillhörigt ångfartygsaktiebol. Göteborg-Neibcastle härstädes och fördt af kapt. Ar. Andersson. Fartyget är byggdt af hrr Arch:d M:o Millan Son i Dumbarton i Skotland och åtföljdes hit af en af denna firmas delegare, hr John M:c Millan, hvilken äfven var närvarande på besigtningsresan. Fartyget är 182 fot långt, 25 tot bredt, 13 fot djupgående med last af c:a 600 tons, samt har en kolbesparande maskin efter Woollfska systemet med ytkondensor om 65 hästkrafter och är tackladt till skonert med släta master. Det är försedt med ett särskildt rum för vattenbarlast om 70 tons vigt, hvilket rum äfven är eå inrättadt att det när som helst kan användas till lastrum. Å fartyget äro anbringade ivenno rattar, en akterut och en midskepps, hvilka hvar för sig, efter omständigheterna kunna användas, samt tvenne ångvinschar, deraf den ena är dubbel och derigenom kan användas både tör lossning och lastning. Ankarne kunna lyftas såväl medelst ångsom handkraft. Fartyget är af en särdeles vacker konstruktion och dess utrustning både solid och smakfull. Ehuru denna ångare ej är afsedd för passageraretrafik utmärka sig likväl dess kajutrum och hytter för en elegant inredning. Särskilt bör framhållas att maskinrummet och skansen för besättningen äro ovanligt rymliga och luftiga, öfver hvilket förhållande besigtningsmännen äfven uttryckte sin stora tillfredsställelse. Under profresan, då fartyget gjorde en fart af c:a 9 knop i timman med lätt last, erhöll det af besigtningsmännen det omdöme att vara det bästa ångfartyg, som i England blifvit bygdt för Göteborgs, ja, kanske till och med för Sveriges räkning. IIelsotillståndet i Göteborg. Läkaresällskapets rapport rörande sjukligheten härstädes, under tiden fr. o. m. d. 3 t. o. m. d9 d:s innehåller följande: Sjukligheten sortfarande ringa. Inom enskild praktik mest gängse sjukdomar voro i följande ordning: diarrhåer, lungkatarrher och gastricismer; mindre allmänna voro: halsflusser, rheumatismer och gastriska febrar; i spridda fall förekommo: lungintlammationer, influensa, vattenkoppor, maginflammationer och skarlakanstebrar. Å Allmänna och Sahlgrenska sjukhuset var sjukantalet d. 9 Juli: på den medicinska afdelningen 47, på den kirurgiska 56 och på barnbördsafdelningen 8, summa 111. Under veckan hade på den medicinska afdelningen inkommit 14. Majornas sjukhus: sjukantalet 15. Under veckan inkomne 2. Å Kurhuset: sjukantalet 33. Under veckan inkomna 7. Å Försörjningshusets sjukafdelning var antalet 91, på afdelningen för sinnessjuka 29 och på barnhusafdelningen 4, summa 124. Å Cellfängelset : sjukantalet 2. Å Epidemiska sjukhuset: sjukantalet 1. Internationella Regattan vid Göteborg. I sammanhang med en i Göteb.-P:n för d. 17 sistl. Maj under rubriken Ur dagens krönikalemnad redogörelse för det tillstund. allmänn a landtbruksmötet härstädes, sörekomma ätven åtskilliga upplysningar om den regatta, som i förening med mötet kommer att ega rum. Äberopande hvad vi sålunda förut haft att härom förkunna, äro vi nu i tillfälle omnämna några närmare bestämmelser: Alla till täfling anmälda fartyg böra infinna sig härstädes senast d. 2 4ug. Påföljande dag på morgonen uppmätas fartygen och samma dag kl. 1 e. m. utdelas å Element.-läroverkets festsal nummerflaggor, visande hvilket nummer i löpande ordning, hvarje pät erhållit, äfvensom då äfven bestämmes numret å den boj, från hvilket hvarje fartyg skall börja seglingen. Seglingsbanorna blifva i triangulär form: afseglingspunkten blir från de å Haketjord i Nord och Syd förankrade, numererade bojar och målet är ett i närheten af samma bojar till ankars liggande örlogsfartyg, hvarå prisdomare och bestyrelsen befinna sig. Banan för de större fartygen är 24 minuter lång, för de mindre 12 minuter lång. Afsegän Aafdolninaone förefa kläace är ho Aa mm 22 — ——