Battegangsoch Polissaker. Iådhusrätten. Tvisten om skeppet Jupitersbergning. Detta förut refereraue märkliga mål har nu ytterligare ett par gånger varit föremål för behandling vid rådhusrättens första afdelning och ha dervid som vittnen blifvit hörda styrmannen C. Bergström samt besättningarne å skeppet -Jupiter? och bogserängaren -Göteborg. Styrman Bergström upplyste att han, som endast blifvit för tillfället vidtalad af befälbafraren å ÅGöteborg, kapt. Andersson, att biträda vid bergningen at skeppet Jupiter, fört befälet öfver detsamma vid inbogseringen till Wargö. Hans vittnesmål öfverensstämde på långt när icke med den af hr Carlberg afgifna samt at hans folk undertecknade och bestyrkta skriftliga förklaring öfver förloppet vid bergningen. Enligt denna förklaring skulle skeppets roder med våld af kapt. Andersson och hans folk blifvit taget från de 6 sjömännen från Onsala. Detta förklarade Bergström icke vara sannt utan hade rodret frivilligt blifvit öfverlemnadt till henom sedan han föreställt tolket omöjligheten utaf att utan bogseringshjelp och så fåtaliga som de voro kunna inberga skeppet i hamn. En kort meningsstrid hade dock först egt rum och hade de en stund ryckts om rodret innan det öfverlemnades till Götebergs folk. Skeppets märssegel hade ensamt blifrit hissade af Göteborga folk, hvilket äfven genom oafbrutet arbete vid pumparne hållit fartyget läns. Skeppet, som på alla sidor varit omgifvet af drifis, hade endast genom -Göteborgs bogseringsbiträde, kunnat vändas samt införas i säker hamn och hade nästan allt arbete ombord 4 skeppet blifvit verkställdt af ångarens besättning och medörda folk. Enligt Bergströms åsigt hade de 6 mannen från Onsala utan hjelp hvarken kunnat manövrera skeppet eller ens kunnat hissa de för seglingen nödvändiga seglen. Jupitersbesättning förklarade bestämdt att fartygets segel omöjligt kunnat hissas af de 6 mannen, då ensamt hvarje märssegela hissande fordrade 3 a 10 man och tiliföljd deraf ännu flera man för hela fartygets manövrering. Klytvaren och småseglen skulle visserligen kunnat hissas af dem, men me: dessa ensamt kunde de icke förflytta fartyget frå dess ätventyrliga läge Till gårdagens förhör voro fyra af bogserångaren Gölteborgs besättningsmanskap inkallade sou vittnen. Sedan den af kapt. Andersson afgilna och förut af oss ätergifna sjötörklaringen ötver förloppe: vid Jupiters-bergning blifvit i sin helhet för vittnenupplast, förklarade de enhälligt att den vore fullkomligt öfverensstammande med sanna förhållandet ati allt som de hade sig bekant om saken. På til. dem framställda frågor berättade de dessutom at: lå Göteborg d. 1 d:s gått ut för att berga Jupiter hade de förmärkt 6 man ombord å fartyget. hvilka icke gjort det ringaste för dess bergning, utan funno de nästan alla segel i samma läge son: lå de aftonen förut lemnat skeppet. Närmast omkring detsamma mellan isstyckena fanns visserligen klart vatten, men dock icke så pass mycket att skeppet kunnat vända i detsamma. Jupiier var på alla sidor omgifvet af hopade massor af dritis, dock minst it den sida, hvaritrån -Göteborg kom, hvilket det oaktadt deck hade ett mycket svårt och äfventyrligt arbete att slå sig igenom densamma och som dervid erhöll så svåra skador att 5 dagar åtgingo för desammas reparerande. Alla ansågo de det omöjligt ör de 6 Onsalaboarne att berga skeppet eller manörrera det på egen hand, helst de icke kunnat hissa tör seglingen erforderliga seglen. På omkring 1 sjömils afständ från skeppet hade observerats el. mindre segelbåt, hvilken ue sedan erfarit ha vari: ur Carlbergs dackbat -Thekla?, men mellan densamma och skeppet lågo oafbrutna massor af drifis, sa att det varit totalt omöjligt för Thekla att framkomma till den plats der skeppet låg. Enligt förrättad värdering uppgår skeppet Jupiter med dess innehafda last af stenkol till (3,418 rdr. Målet uppsköts till d. 6 nästk. April.