kommit samtliga nummer vid de hittills gifna konserterna till del. Norska ångf. Thor. Till härvar. Magistrat inlemnades i går af besälhafvarer å ängf. Thor-, kapt. B. Tellefsen, en sjöförklaring rörande den med detta fartyg timade olyckshändelsen. Denna sjöförklaring blef af styrmannen och besättningen inför Magistraten beedigad och meddela vi ur densamma följande: — — — — Den 25 Februari kl. 6 f. m. stötte fartyget på grund vid Tistlarne och högg härdt flera gånger, men den höga sjögäången lättade åter fartyget och dretvo vi vidare sydvardt hän. Pejlade pumparne och befunno fartyget tätt. Skickade passagerarne i land på isen. Kl. 8,30 hotades fartyget åter med att dritva i land på Tistlarne, hvarföre vi läto gå begge ankarne och kettingarne på tamp. Fartyget svängde då för vinden, men då ismassan hopade sig för bogen bräcktes spelet. En gina anbragtes då på bagbords ketting, som hade mesta krafun, men straxt derefter sprang den. Anbragte då en gina på styrbords ketting, men det dröjde ej län e förr än äfven den sprang, hvarvid således båda snkirne med kettingar förlerades, ehuru vi under heia tiden gingo med tull maskin föröfver. Observerade då att propellern var skadad. Stoppade maskin och släppte ut ångan af fruktan för att pannan skulle explodera i händelse att fartyget åter skulle törua på grund, men genom st ömsättuvingen dref fartyget förbi Tistlarne och in i bugten. Etter att hafva kommit förbi Tistlarne ökallee sig sjön och då vi fruktade för att stöta på något af de grund som lågo inne i bugten, då fartyget i så fall kunnat ögonblickligen sjunka samt den tilltagande sögåängen gjorde att isen blef mera osäker, så att vi cCj hade något hopp om lifbergning i händelse fartyget dref på grund och ingen utsigt till hjelp från land syntes, ehuru vi hela tiden hade nödtlugg hissad, sammankallades besättningen för öfverläggning, då det biet beslutadt utt öfvergifva fartyget innan natten tillstötte, då vi ansågo det omöjligt att berga litvet. Båten sattes på isen och kl. 11,30 f. m. lemnades fartyget at allesammans med undantag af restauratören Thorkildsen, som icke vågade sig på isen, utan stannade ombord. Med mycken ansträngning och stor fara arbetade vi oss fram i isen med tillhjelp af båten, I mil, och kommo i land på insidan Tistlarne kl. 3 c. m. Båtens botten befanns då helt och hållet ramponerad. För att slippa stanna på den obebodda holmen hela natten genomvåta som vi voro, beslöto vi oss för att gående på isen söka nå Wrångö, hvilket också lyckades oss, och ankommo vi, med hjelp at en del lotsar som utkommo emot oss, kl. 4,30 e. m. dit. Senare på aftonen aftog vinden och på morgonen d. 28 gingo vi på utkiken för att se om fartyget ännu syntes till, men kunde tilltölje at tjocka ingenting upptäcka, hvadan vi beslöto oss för att afresa till Göteborg, dit vi ankommo kl. 2 e. m. Töädgärdslitteratur. Mars-numret af Tidn. för Tiyäagärdsodlare innehåller töljande uppsatser: Om två-och fleråriga blomsterväxter för kalljord; Några ord om förökningen af Camellior; Fruktträdsodling; Melonodl ng!; Minneslista för trädgårdsodlare i Mars 1871 samt Kortare uppsatser och notiser. Räilitärutnämningar. K. M:t har utnämnt: vid Svea artillerireg:te: till underlöjtnanter, utexaminerade kadetterne vid krigsskolan W. G. Park och E. G. J. Lundin; samt uti arwåön: till löjtnant, underlöjtnanten i armån, stallmästaren vid Göta artilleri-regte J. J. Grönvall. Nya folkskolehyggnaden i Karlstad. Kontrakt om uppförandet af denna byggnad. hvilket arbete kommer att företagas så snart väderleken det tillåter, har i Måndags uppgjorts med byggmäst. Persson härifrån Göteborg. Byggnadssumman uppgår, enl. Wamlands Tdn, til 35,500 rdr, eller 5500 rdr mera, än kostnadsförslaget upptager. Btor ellesvåda. Årgelgon vid Skoghall, ti lbå ig USdeholms bolag, nedbrann genom vådeld i Söndags på morgonen. Man känner icke anledningen som förorsakat denna betydliga brand. Sågen var, enligt Werml. Tidn, försäkrad uti Svea för 80,000 rdr, men Svea hade å sin sida reassureradtafer 60 000 rår och drabbas således endast af en förlust på 20.000 rdr. Ångf. Mariestads delegare höllo d. 24 Febr. bolagsstämma, från hvilken Mariestads W:d meddelar följande: Fartyget, som under seglatienstiden 1870 gjort 31 ordinarie resor och 2:ne lustresor, bar inseglat det ej obetydliga beloppet af 27,800 rdr och sedan alla omkostnader blifvit godigjorda lemnat en nettobehållnirg af 4015 rdr. Bolagestämman beslöt att ingen utdelning skulle ske, utan skulle detta belopp reserveras för att godtgöra sartygets skulder. — I anseende till kaptenens ringa aflöning beslöt bolaget att tillerkänna honom en gratifikation för sietl. är af 200 rår. Såväl direktionen som dess suppleanter återvaldes och till revisorer utsägos handl:na J. A. Bengtsson och F. Kylander. Full ansvarsfrihet lemnades direktionen för år 1870. Norska regeringen. Chefen för norska sin nadapartementet, atatsrådet Ilelliesen har med anledning at s atsrådet Brettevilles fränsälle tillsvidare älven ölvertagit chef-kapet örver inrikesdepartementet. Från Köpenhamn. Såsaren, en af vårens budbärare, har redan visat sig i Köpenhamn och dess omnejd. Det tyckes rara en ganska intelligent och om sina rättigheter sjelfmedveten fågel att döma of en dylix be jadrad gynnares uppträdande häromdagen u:anför fönstret till eu hus vil! Nyhavn. HBearen till Luset har nemligen hvarje vår brukat utsätta artificiella bon åt do små flyttfoglarne. I år hade han emellertid al arngatft com hah,WYA fmiaOOEAOQ HAAA