tion, under förmodan, att sällandet af skadedjur dels vore pligt och dels kunde genom afsättning af djurens skinn ersätta jägaremödan. Emellertid blefvo räfvar, som på slättland trifvas ganska väl i sina i jorden gräfda bostäder, allt för talrika, hvadan på nytt en ringa prispenning om 2 rår rmt utfästades sör detta skadedjurs fällande. Denna nya anordning har dock redan visat goda verkningar i det att under förlidna år 1879) ej mindre än 711 räfvar, bevisligen genom kommunalstämmornas ordförandes intyg blifvit dödade. Kyrko-jubileum. D. 5 Februari firades uti Kopparbergs kyrka i Falun en enkel och högtidlig fest med anledning deraf att kyrkan för 400 år sedan på denna dag öppnade sina portar till allmän gudstjenst. I högmessopredikan genomgingos kyrkans alla data och märkvärdigheter samt uppräknades äfven nam nen på och tiden, hvarunder kyrkoherdarne från kyrkans första öppnande der predikat och lärt, och tann man häraf, alt kyrkan under dessa 400 år haft jemnt tjugo herdar. Kyrkan var, oaktadt kölden, alldeles fylld af åhörare. Sjelfbjelp. För någon tid sedan omnämnde vi elter Sydsv. Dagbl. att vid Malmö jernvägsstation bildats en begrafnirgskassa för vid lokomotivafdelningen och verkstaden anställde personer. Vi omnämrde äfven att denna kassa tillkommit för att undvika s. k. tiggarelistor vid de obemedlades frånfälle. Sedan nu kassan egt bestånd ett år, hölls d. 5 d:s årssammanträde med kassans delegare, då revisionsberättelsen för förlidit år upplästes. Af densamma framgick, enl. ofvannämnde tidn., att kassan, förutom att hafva utlemnat 50 rdr i begratningshjelp till en afliden delegares sterbhus, bisträckt ett ej obetydligt antal mindre bemedlade delegare med mindre lån. Kassans ställning visade en bebållning till år 1871 570 rdr. Inkomsterna hafva endast utgjorts af delegarnes årsagifter, hvilka, såsom förut är nämndt, af lokomotivförarne erläggas med 3 rdr och af de öfrige delegarne med 1 rdr 50 öre hvarje halfår, utan att de större betalningarne betinga större rättigheter vid dödsfall. På sammanträdet väcktes förslag om att till delaktighet i kassan äfven upptaga delegares hustrur eller ock att bilda en enkekassa, och blef en komit( utsedd att uppgöra förslag rörande denna fråga. Malmö skeppsvarf. Härom skrifves i Sn, P:n: För ett par tiotal af år sedan hörde det ännu till sällsyntheterna, att något större fartyg här blef nybygdt; skonerten Solide var, om vi ej missminna o s, det första; för öfrigt inskränkte man sig merändels till smärre reparationer, större sådana och förbyggnader måste anorstädes utföras. Men sedan Malmö hamn fått en skeppsdocka — då den enda inrättning af denna art på hela kusten mellan Karlskrona och norska gränsen — väcktes härigenom den enskilda företagsamheten äfven i denna riktning. Några bolagsmän sloge sig tillsamman och anlade invid dockan ett skeppsvars, som sedermera under hr skeppsbyggmästaren H. J. Bonnesens ledning utvecklat en mer och mer betydande verksambet. I fjor sommar gick der af stapeln ett nybygdt tartyg, och nu i vinter äro spanten resta till ännu ett sådant. Det är ämnadt att blifva ett skonertskep om 48 nylästers drägtighet och skall förses med en bjelpängmaskin (skruf) af 25 å 80 hästkrafter. Skrofvet mäter 106 fot i längd öfver stäf, häller 25 fot i bredd vid midten och 11,9fots djup i rummet samt kommer med full last att ligga endast 10 fot djupt. Detta fartyg, sem rymmer cirka 12,500 k.f. och synes få en god och vacker konstruktion, bygges på spekulation och bör kunna blifva komplett färdigt i September månad detta år. Utom denna nybyggnad besörjas för närvarande vid varfvet åtskilliga reparationer m. m. Arbetsstyrkan uppgår till 70 man.