och 2,7 af det totala byggnads-kapitalet. Utgifts)rocenten har nedgätt till 55,67 99. — Inkomsterna inder 1869 hafva förnämligast stigit å linien Elmdult—Malmö, der tillväxten är omkring 5000 rdr jer mil, samt å linierna Halsberg—Töreboda, Falköping—Göteborg och Töreboda—HFalköping, der de tigit med resp. 4100, 3800 och 2900 rdr pr hvarje nil. — Den statskontoret tillkommande andelen af i rafikmedlen för år 1869 öfverstiger den summa, i i i I om beräknats inflyta till statsverket (eller 2,257,000 dr) med ett belopp af rdr 186,837: 31. — Staten :gde vid 1860 års slut 98 lokomotiv, för ett anskafflingsvärde af 4,565,060 rdr 73 öre. — Trafik-och nkomst-tabellen gitver vid handen, att vid de särskilda stationerna, efter antalet resande, anlända och äfgängna, Malmö stått främst; efter centnertalet zods, anländt och afgånget, Göteborg i 1:a rummet; äfter inkomsten af försålda personbiljetter, Stockholms södra i 1:a; efter inkomsten af afsändt gods, Göteborg i 1:a; efter summa inkomst för anländ och äjfgängen trafik Göteborg i i 1:a. Öresund har ej på 40 år varit isbelagdt vid nyårstiden. År 1838 Ålade det sig i Februari. Helsingborgs frivilliga brandkår gjorde då ett fackeltäg på isen öfver till Ielsingör, hvilket i slutet af samma månad besvarades af danskarne med ett fackeltåg till Helsingborg, hvarvid de förärade frivilliga brandkåren en vacker fana. 1845 isbelades åter sundet i Februari månad. Danskar och svenskar hade under denna isvinter åtskilliga internationella tillställningar på isen. År 1855 var den sista stora isvinter, då kommunikationen mellan skånska och sjellandska kusterna varade 6 veckor, långt in i April, om vi ej missminna oss, säger Öres. P:n. Sedelförfalskning. Ea salsk privatbankssedel å 10 rdrs valör från Umeå enskilda bank — en bankanstalt som icke finnes till — har blifvit förevisad red. af Sköfde tian. Den har genom förbiseende mottagits som liqvid hos en person i Sköfde och sedermera presenterats i dervarande bank, der den naturligtvis lätt befunnits vara at oäkta beskaffenhet. Sedeln, ritad för hand på grön botten, bar, säger ofvannämnde tidn, en förvillande likhet med vanliga privatbankssedlar, så att personer, hvars ögon ej äro särdeles vanda att se upp vid mottagande af penningar, lätt kunna bedragas. Allting är dock naturligtvis något klumpigare och oregelbundnare än på en tryckt sedelblenkett. Graverande anmärkningar. I Ystads tidn. läses: Lotsarnes härstädes historia har på sjelfva nyårsdagen blifvit tillökt med ett nytt, om också ej ärofullt blad. Nämnda dags eftermiddag ankommo ungefär samtidigt på redden danska postjakten Örnen? och ett norskt, stort och ståtligt barkskepp, som innehade trälast, destinerad på Belfast i Irland. Då Örnen, i följd at is i bamnen ej kunda hit inlöpa, begärde ban lots, som skulle land-ätta passagerare och post, för att deref ter fortsätta resan till Rönne. Ingen lots gat sig ut, men några raska fiskare från Reshusen lemnade i stället den begärda bandräckningen Sedan barkskeppet förgäfves haft loteflagg hissad under omkring två timmar, stannade det på ett grund; nu dröjde det ej mer än en qvarts timma, förrän lotsarne voro ombord å skeppet, eom lyckades, fastän med skadad kol, art komma ifrån sitt farliga läge och gick til. sjös, antagligen i följd at dess besälhafvares missnöje öfver lotsarnes upplörande, som ej tyckes vara egnadt att ingifva trämlingen förtroende tör vår hamn.