sedd för vinterpostföringen mellan Grislehamn och Eckerö på Åland. Ångbåten, som fått namnet Postiljonen, är konstruerad med bufvudsakligt afseende fäst på möjligheten att få kämpa med is och storm, är särdeles starkt byggd, 70 fot lång, 14 fot bred och 439. fot djupgående akterut samt försedd med två vattentäta skott, -och i främsta afdelningen en likaledes vattentät durk. Den erbjuder all möjlig komfort, som på ett så litet fartyg kan åstadkommas. Två lifbåtar, hvaraf den ena af jern, äro tilldelade fartyget, af hyilka den ena är försedd med medar på ömse sidor af kölen, i följd hvaraf den vid förefallande behof kan begagnas såsom släde för posts och passagerares transporterande. — Vid en 4 timmars utfärd i skärgården i Onsdags visade sig maskinen ega omkring 20 nominela hästkrafter, arbeta jemt och väl samt framdrifva fartyget till en hastighet af 8,, knop. Fartyget, som oförtötvadt lär komma att intaga sina turer, skall föras af kofferdikapten Sohlberg. — Professor Nordenskiöld återkom till hufvudstaden med Onsdagens snälltåg från sin färd till Grönland. — Åldermanskontorsbyggnaden i f. d. jernvågen vid Östra Slussgatan häller nu på att rifvas, hvarigenom hela denna för sammanbindningsbanan afsedda plats blir tillgänglig.