affärsverksamheten, ätven hafva de största fördelarne af de anordningar, hvarigenom på telegrafisk väg väderleken meddelas från ena orten i Europa till den andra, bör också hvarje ort sjelf bekosta inrättningen af de för dessa telegrammers användning erforderliga institutioner och staten kan och bör ej för sådana ändamål pålägga sig några utlagor. Huru oriktig denna åsigt än må vara, måste man dock erkänna, att den gäller lika mycket som recensenteus motsatta, enligt hvilken staten bör åtaga sig alla uppoftringarne, kommunen ingen. Den har dessutom framför recensentens den tördelen att vara mera tidsenlig, i det den mera öfverensstämmer såväl med den sparsamhetsanda, som af landets representanter på senare tider ådagalagts som ock med det decentralisation-system, som öfverallt i samhället söker göra sig gällande. Hyllar man således icke begge dessa åsigter på en gång, d. v. s. helst såge att ingenting i saken vidtoges, utan önskar att på ett eller annat sätt vetenskapens resultater måtte få den praktiska användmng, hvaraf de äro mäktiga, så vinnes ändamålet lättats och snarast, om kommunen sjelf i denna fråga tillgodoser sina egna intressen. Mycket återstår ändå att göra och detta af den beskaffenhet, att bidrag af statsmedel ej kan undvikas, innan det meteorologiska systemet i landet kan sägas uppfylla de rättvisa fordringar, man på ett sådant system i våra dagar kan och bör ställa. Men oaktadt vi för det närvarande ej hafva någon anledning att tro, att i vårt land ett fullständigt meteorologiskt central-institut under loppet af de närmaste ären kommer att inrättas, kunna vi dock ej undertrycka den förhoppningen, att ett sådant förr elier senare kommer till stånd. Men hafva icke i sådant fall de uppoffringar Göteborgs samhälle underkastat sig (under förutsattning att den föreslagna anstalten blitver inrättad) varit förgalves? Ingalunda. Ty utom det att kommunen under den tid som förflyter till dess central-institutet blir upprättadt, njutit af de fördelar, som man af den föreslagna anstalten har rätt att hoppas, kommer Göteborgs ställning till statens central-institut att blitva särdeles fördelaktig. Ty antingen kommer staten att öfvertaga anstaiten i Göteborg och genom dess utvidgning skapa sitt central-institut, hvilket för hela landet tyckes vara det mest ändamålsenliga på grund af hvad vi om stormarnes gång ofvanföre nämnt, eller ock, om central-institutet nödvändigt skall förläggas till Stockholm, är Göteborg redan i besittning at en inrättning, hvilken enligt hvad vi ofvanfore visat, i sådan händelse förr eller senare måste upprättas. Härtill kommer, att Göteborg kan i sistnamnde fall med fullt skäl af staten betinga sig vissa fördelar framtör andra kustorter t. ex. i afseenue på de från central-institutet meddelade telegrammernas mängd och fullständighet och möjligen äfven sådana ar pekuniär natur på grund af det för hela landet i meteorologiskt hanscende vigtiga läge, som staden har, hvilket läge sätter den göteborgska anstalten i tillfälle att meddela central-institutet högst värderika upplysningar i synnerhet i kritiska fall, men hvilket å andra sidan krätver en större uppmärksamhet och ett trägnare arbete af de vid stationen anställda, än hvad af observatörerna t. ex. på Sveriges ostkust kan erfordras. R. R.