Article Image
DOCULEC UCIISRAI 801 1010TLLTIIUIB IIIOUALIIGIIDudTHöQ och fullständig enighet om stadens försvar till det yttersta. -Fångar från Strasbourg, hvilka ankommit till Köln, hafva berättat, att vid deras tillfäangatagande d. 31 Aug. ännu ingen brist på något sätt yppat sig inom fästningen. Beskjutningen af Montmedy. (Korresp. till Moniteur univ.) Marbehan d. 3 Sept. Jag lemnade nyligen trainen från Arlon i afsigt att begifva mig till Virton. Detta bref skrifver jag midt ibland en skara flyktingar från Montmedy, som berättat mig följande: Sistl. Fredag infann sig i Montmedy en parlamentär (en dragonlöjtnant); påföljande dagen kom en annan, uppfordrande staden att gifva sig. Kommendanten Reboul gat ett energiskt afslag Söndagen passerade i lugn. Från den höjd, hvarpå Montmedy ligger, såg man blott ulanvedetter på slätten. I går morse kl. 110 öppnades deremot från några batterier, som utom besättningens vetskap voro uppkastade i de när nde skogarne, helt plötsligt en väl underhållen eld. Den afstannade först omkr. kl. 412. Vid denna tid stod staden redan på flera ställen i lågor. Senare vid middagstiden bildade underprefekturen samt de vid mairiet liggande byggnaderna ett enda cldhaf. hI. 12 ankom mairen från en närliggande kommun, atsänd från fursten af Hohenlohe, med en biljett, hvari innevånarne uppfordrades att gifva sig på hederliga vilkor. De erhöllo en timmas betänketid, hvarefter elden ånyo skulle begynna. Man bevärdigade fienden icke en gång med något svar. hl. 1 på slaget började på nytt granatregnet mot den oskadade delen af staden. Den 2000 man starka garnisonen besvarade elden med kraft. Man beräknar antalet af de mot staden aflyrade skotten till 2500, på hvilka fästningen svarat med omkr. 70. 18 af besättningen blefvo sårade, men blott 2 eller 3 döda. Mot kl. 3 inställdes elden. Man såg fienden tåga bort kolonnvis. Det syntes, som om de från staden utkastade projektilerna träffat några af fiendens krutvagnar, af hvilka 3 sprungo i luften. Man påstår sig hafva sett tre kärror med stupade preussare och en mängd sårade föras bort till närmaste kommun. En tredjedel af staden är numera blott en askhög. Engelska tornskeppet Captains förolyckande. Detta fartyg, som d. 7 Sept. förolyckades med hela sin besättning utanför Kap Finisterre, var icke blott ett af den engelska marinens vackraste fartyg, utan alldeles ensamt i sitt slag. Dess byggmästare, kapt. Cowper Coles, gjorde redan för många år sedan gällande, att användandet af torn vore det enda medel hvarigenom fartyg kunde hallas i jemnbredd med artilleriets ständiga utveckling, men haus planer mötte afgjordt motstånd hos Englands maritima myndigheter, isynnerhet hos den engelska flottans ötverkonstruktör, mr Reid, och först efter många års underhandlingar ingick man på att bygga ett fartyg, Monarch, på hvilket man delvis använde hanprinciper. Kapt. Coles ville dock icke erkänna detta fartyg såsom en realisation af sitt system, och det lyckaaes honom slutligen att erhålla tillstäna. att sjelf förestå byggandet af ett fartyg, som till det väsentligaste svarade emot hans modell. Detta tartyg, som byggdes hos den kända firman Lavid i Birkenhead, var Captain. Det hade en langd al 335 fot, en bredd af 53 fot 3 t. och höll 4272 tons drägtighet. Dess djupgående var 22 a 24 fot och det hade 2 maskiner på nominelt 900 och indirekt öfver 5400 hästkrafter. Pansaret, som begynue 5. fot under vattenlinien och der hade en tjocklek ar 5 tum, var för öfrigt 7 och i närheten at tornet 8 tum tjockt; det var anbragt på ett 12 tum tjockt underlag af teakträ, som invändigt var beklädt med 13 tums tjocka jernplåtar. Captainförde 6 kanoner, nemligen 4 sexpundingar och 2 hundrapundingar i två rörliga torn, som voro bekladda med 9 och 10 tums jernplåtar. Tornen hade en yttre diameter af 27 fot. Kanonportarne voro 10 fot öfver vattenspegeln. Det nya fartyget tycktes vara en fullständig triumf för dess byggmästare. och de skickligaste domare ansågo det för det vackraste fartyg de någonsin sett. Kapt. Coles var sjelf närvarande på dess proftur och hittills har det i alla atseenden varit förträffligt. Det visade sig vara utmärkt godt i sjön och de brister man fann det ega, hoppades man öfvervinna, när man vunnit mer ertarenhet i manövreringen. Ännu kl. 2 på morgonen d. 7 d:s låg det i närheten af amiralskeppet, men vid daggryningen saknades det, och af de på ettermiddagen funna båtar och spillror kunde man törstå, att det gått under vid någon af de svåra stormbyar, som herrskat under natten. Tillsammans med den öfriga besättningen har äfven dess byggmästare omkommit och bland ötriga omkomna namnes en son till lord Northbrook och en son till sjöministern, mr Childers. Timesskildrar i en ledande artikel den stora förlust engelska flottan genom denna olycka lidit, och intygar, att skulden icke låg i fartygets konstruktion, utan i ett af de missöden som stundom kan träffa det bästa och vackraste fartyg. Tidningen hoppas, att man icke härigenom skall läta afskräcka sig från att följa kapt. Coles system, utan snart bygga en ny Captain, ett det bästa minne af den utmärkte sk eppsbyggare och tappre sjöman, som tillika med sitt verk fann döden i Atlantens vågor u——— — —— — — — — ÖO—— —

16 september 1870, sida 3

Thumbnail