Article Image
väret icke i minsta mån minskats genom chassepotgevaren. Det är endast de förträffliga positioner fransmännen välja, som förorsaka, att de hafva så utmärkt nytta af sina vapens godhet. Konungen lemnade först valplatsen kl. 3 e. m. Då han passerade Gorce, åkte han i vagn tillsammans med general Treskow, efteråt kom prins Carl, sedan general Moltke med öfverste Verdy, storhertigen af Mecklenburg-Schwerin och sist den ryske militärattacheen gretve Kutusoft. Grefve Bismarck, som i sällskap med amerikanske generalen Sheridan besökt valplatsen, blef förgätves eftersökt vid konungens afresa; han kom först om aftonen tillbaka. Slagfalten från d. 16 och 18 ligga tätt bredvid hvarandra, så att man från höjderna af S:t Thiebould öfver Rezonville och Gravelotte kan på få timmar komma från den ena med lik betäckta valplatsen till den andra. Gravelotte är en ansenlig by, hvars hus till största delen äro använda till sårades vård. Rundtomkring herrskar ett brokigt militarlif. Musikkårer spela omgifna af en massa åhörare; der skogen icke ligger för långt borta byggas små hyddor af grenar, på ett ställe slagtas boskap och på ett annat utdelas proviant. Provantkolonnerna hafva oafbrutet följt etter armeen. På vatten är mycken brist och det måste hemtas långt ifrån. Från Gravelotte kan man på närmare väg än öfver Gorce komma till jerubanan och den med densamma parallelt löpande chausseen från Pont a Metz, nemligen öfver Ars sur Moselle. Begge ställena (Gravelotte och Ars sur Moselle) ligga knappt å mil från Metz och förbindelsen deremellan är så säker och ostörd, som om ingen fiende funnes i grannskapet. Från Ars, en liten plats med 7000 innevånare, hvilka isynnerhet arbeta vid jernfabriker, har nästan ingen utrymning egt rum; men andra ställen hafva ett helt annat utscende. Såsnart trupper närma sig en by, flykta innevanarne till skogarne med sina kreatur; men såsnart soldaterna tagat bort, ljuder signalpipan och de vända tillbaka... Langa proviantkolonner och kreaturstransporter uppfylla vägarne, men alla anordningar äro med sådan omsorg iakttagna, att oaktadt andra tåg gå tillbaka samma väg, icke engång vid korsvägar något hinder uppstår. Ännu snabbare skulle det kunna gå, om det vore möjligt att begagna bantagen; men här kan man rätt inse den stora nytta dessa banors förträffliga strategiska anläggning medför; de ha neml. sina ändpunkter i Strasbourg och Metz, i följd hvaraf man helt enkelt sändt alla transportmedlen till dessa båda städer, så att fransmännen icke behöft röra vid en enda skena för att hindra banans verksamhet.

30 augusti 1870, sida 3

Thumbnail