Article Image
ilandels-underrättelser. GÖTEBORG d. 5 Aug. Vid ett par tillfällen under sistförflutna dygnen, nemligen tidigt i Onsdags på morgonen samt i går efterm., har temligen stark, men hastigt öfvergående nederbörd inträffat, men den afkylning som temperaturen häraf erfarit har varit så obetydlig, att man väl kan säga, det sedan förra börsdagen den tropiska väderleken utan afbrott bibehållit sig. Vinden har härvid för det mesta hållit sig på sydkanten, men igår innan regnet inträffade och då det artade sig till åska, var vinden särdeles ombytlig, varierande mellan NO. och SV. I dag är värmen starkare än förut och termometern har vid middagstiden höjt sig något öfver 30 grader, men eu lindrig SO. blåst gör dock att den qväfvande hettan ej känns alltför besvärande. För grödan har vädret sålunda fortfarande varit i hög grad gynsamt och det torde ej dröja länge, förr än spanmål af nya skörden kommer i marknaden. Sjöfarten är mycket stilla och i afseende på densamma har det utbrutna kriget verkat i hög grad störande för vårt lands affärsförbindelser. De tryggande utsigterna för att vi dessbättre ej behöfva befara att ryckas med af krigets brusande ström, utan få bibehålla vår neutralitet, ingifva emellertid förhoppningar om att vi på andra vägar kunna vinna ersättning för hvad af ofvannämnda anledning förloras. Utsigterna för årsväxten äro de bästa och besannar det sig, hvad genom i går efterm. hit ingånget privattelegram blifvit omförmäldt, att nemligen preussiska regeringen utfärdadt förbud för utförsel af spanmål från tyska hamnar, så lär en stegring här i landet å spanmål ej länge låta vänta på sig, och då man väl kan hoppas, att vi skola få stora qvantiteter att exportera, så finner man att det artar sig godt för vår modernäring, jordbruket; och att detta skall inverka äfven på öfriga näringsgrenar är naturligt. — I vår hamn har hittills endast ett tyskt fartyg sökt skydd för krigsfara, neml. skon. Ernst, hemmahörande i Barth, på resa från Terra Vecchia till Riga med saltlast, hvilket fartyg i dagarne hitkommit; men i de skånska hamnarne finnas fullt upp med dylika fartyg. — Under senare delen af veckan anlände endast några få segelfartyg, alla, med undantag af en engelsk skonert från Bremen, från danska och norska hamnar, och ångbatstrafiken var äfven under sistförflutna dagarne ringa omfång; bland anlända ångare bemärkas här hemmahörande fraktängaren Häfring, hvilken, på resa från Antwerpen till Reval, inkommit koltruten, samt ångfartyget Jonas Alströmer, fr. Köpenhamn för order. Fr. o. m. sistl. Fredag tills i dag anlände utifrån inalles 19 ångfartyg och 18 seglare, at hvilka sistnämnda 2 medförde kol och 1 jernbanskenor fr. England, 1 petroleum fr. Bremen, 4 spanmål och mjöl samt 1 mursten fr. Danmark, 4 sill fr. Norge, 1 innehade styckegods och de resterande 4 voro i barlast. — Exporten under nämnde tid sysselsatte c:a 25 fartyg, bl. hvilka ungefär halfva antalet voro ångare, och omfattade at hufvudartiklarne följande qvantiteter: c:a 51,000 ctr metaller (deraf 36,600 ctr stångjern, af hvilken artikel med 2:ne fartyg ensamt till Nordamerika afsändes c:a 22,000 ctr) 108,300 k.f. plankor och bräder, 124,600 st. grufstolpar, 12,000 st. timmer, sleepers och telegratstolpar, 8650 bdtr takstickor, 128,300 k.f. hafre, 3000 k.f. korn och 2000 k.f. andra slag spanmål, 650 ctr tändstickor, 2200 ctr oljekakor m. m. Fraktmarknaden innehar samma läge som i förra veckan, företeende riklig tillgång på skeppningsgods, ytterlig svårighet att finna lägenheter för samma och på grund häraf stegrade och fortfarande stigande frakter. Såsom ett mått på stegringen kan anföras, att ett fartyg, som för c:a 5 veckor sedan här befraktades till Stockton, nu åter upptagits för nämnde plats, denna gång dock till en frakt, utvisande 40 4; stegring mot förra gången. Af de i veckan skedda atslutningarne ha följande blifvit kända: Från Götevorg på fransk eller engelsk Kanalhamn till 3 sh. in full fr. 336 66. hafre, Tyne Dock 29 sh. in full jemte gratifikation, Hartlepool 29 a 30 sh. jemte d:o, Stockton 31 sh. jemte d:o, Dundee 35 sh., Cardiff 43 sh., Bristol 46 sh., Dublin 50 sh. jemte gratifikation — allt pr std trävaror, på Newyork till 23 sh. Å 5 26 pr ton jern. — Vidare från Dundee på Göteborg till Å ö gratifikation, W. Hartlepool på d:o 6 15 sh jemte d:o, Sunderland samma frakt utan gratitikation, allt pr keel kol, från Middlesbro på Göteborg till 7 och 6 d. pr ton jern och 9 sh. 6 d. pr d:o cokes. — Från Nederbolten på Guernsey

6 augusti 1870, sida 3

Thumbnail