digt hurra utbragtes för den nye chefen. Kapt. Kilman tackade för det förtroende som blifvit honom visadt genom hans väljande till öfverbefälhafvare samt lofvade att allt hvad i hans förmåga stode verka för kårens bästa. Etfter ytterligare ett lefve för öfverbetälhafvaren, öfvertog denne befälet öfver kåren, som derefter marscherade ut på heden, hvarest bataljonsexercis företogs i närvaro af en mycket stor folksamling. Etter exercisens slut hade befälet inbjudit kapt. Kilman till en enkel kollation å Lorensberg. I afton förrättas befälsexercis och i morgon afton allmän exercis. Skärgårdseskadern anlände hit dels på f. m. och dels på e. m. i går samt utgick direkt till Nya Varfvet, hvarest den ankrade på strömmen i följande ordning: Ångslupen Kare, eskaderchef öfverste C. H. Kreiiger; fartygschef och adjutaut löjtn. C. B. Munck, straxt invid Nya Varfvets brygga. Pansarbäten Sköld, chef kapt. C. W. B. Forsell, chetsfart. Ingeborgs, afdeln:s-chef major 1. Ulner; fartygschet och adjutant löjtn. A. F. H. Klintberg samt kanonångslupen Svensksund-, chef kapt. C. R. Vröln, samtliga tillhörande första afdelningen. Andra afdelningen: chefsfart. Brynhilda, afd.chef major C. G. Lindmark; fartygschef och adjutant underlöjtn. H. Y. L. Ekwurzel; kanonångsluparne: -Alfhild?, chef kapt. 4. L. Broberg, Motala, chef kapt. G. E. C. Lagercrantz och Carlsund, chet kapt. R. G. von Hedenberg; samt Tredje afdelningen: chefstart. -Brynolf., afd.chef major C. N. N. Hjelmstierna; fartygschef och adjutant löjtn. L. L. von Horn; kanonängsluparne: Åslög, chef P. E. Arrhenius,Astrid, chef kapt. C. H. Smedberg samt Sigrid-, chef kapt. I. C. E. Christierson. Eskadern qvarligger vid Nya Varfvet tills om Lördag, då den afgår till Marstrand för att stanna der öfver Söndagen. Från Marstrand afgår eskadern till åtskilliga platser å vestra kusten samt till Norge i och för öfningar inom sjövapnet. D. 10 nästk. Augusti inträffar den åter här för att från Nya Varfvet afhemia derstädes befintliga båtar och effekter, hvilka komma att öfverflyttas till Flottans station i Stockholm. Redan igår e. m. besöktes eskadern, hvars smäckra och vackra fartyg togo sig särdeles väl ut, der de lågo förtöjda på elfven å tvenne linier, af åtskilliga personer från staden och omkringliggande platser, hvilka på det välvilligaste sätt emottogas ombord å fartygen. Den lilla pansarbåten Sköld tillvann sig isynnerhet stor beundran, såsom varande något alldeles nytt här på platsen. För dem som önska bese eskadern under dess härvaro finnas lägenheter dels med de ångbåtar som flera gånger om dagen afgå till Långedrag och dels tre gånger i timman med ångsluparne till Klippan, hvilka komma att utsträcka sina turer till eskaderns ankarplats, Vi omnämnde i gårdagens tidn. att en eskadern tillhörande kutter på vägen till Wenersborg kommit i kollision med ett af de större fartygen och dervid gått till botten. Om detta såväl som några andra missöden, hvilka unde: resan drabbat eskadern, meddelar Wenersb. läns tidn. följande: Då eskadern kom ungefär midt för Hjortens fyr hände sig att en liten kutter, som var tagen på släp af Svensksund, men äfven hade en lina fästad viu pansarbåten Sköld, kom i en vändning emellan båda dessa fartyg, hvarvid Sköld törnade med sådan fart emot den förstnämnda, att denna genast sjönk på 17 famnars djup. Den lilla besättningen af 3 man hann dock att rädda sig på pansarbåten. Kuttern innehade icke någon annan last än litet proviant, men musikens instrumenter, som lågo i densamma, följde med till botten. 1 Måndags morse, då kanonjullen Aslög, förande Ingeborg i släp, hade passerat jernvägsbron, kom den senare — Ingeborg — på grund men blef dock snart tlott. Ett ännu värre missöde hotade samma dag på aftonen ett par at krigsfartygen: en kanonjulle, som hade en kutter på släp, höll upp i sjeltva segelrännan emot bron, ehuru galeasen Svea, förd af skepparen J. Persson, i detsamma hade passerat. Galeasen befann sig således midt emellan de båda fartygen. Det var skepparens beslutsamhet och sinnesnärvaro man här hade att tacka för, att en svår katastrof icke inträffade. Skepparen styrde nemligen sitt fartyg i land, och ehuru detsamma pådrefs at vinden och strömsättningen, fick han dock ögonblickligen en tross i land och, då denna sprang, kastade han lika hastigt en annan lina ut och fick galeasen fast i land. Hade icke skepparen egt det lugn som han ådagalade skulle kuttern säkert blifvit förderfvad och äfven kanonbåten fått sig en dugtig törn. Göta kanals öfvermekanikus major Grafström upplyser, med anledning af pansarbåten Garmers misslyckade kanal-resa, att fartyg med 92 fots djupgående och i öfrigt konstruerad för kanalfart, nu, likaväl som torut utan hinder passera Götakanal från Östersjön till Wenern och på de slesta ställen i kanalen äfven ha utrymme att möta hvarandra. — Att Garmer, ehuru blott 7,, fot djupgående, funnit hinder å kanalens utspringande danksidor och i slussar och broar, tär tillräknas dess konstruktion under vattenlinien. Egendomsförsäljning. Vid i går å