Article Image
men till Melbourne endast en obetydlighet, 91 eng. mil, af vägen. Fraktfarten på Australien kommer således först och främst att blifva af de nya förhållandena alldeles oberörd. Hvad deremot frakten på Bombay beträffar, så måste man anse denna vara för segelfartyg förlorad och för alltid hafva öfvergått till angskeppen, i följd af den ofvannämnda stora besparingen i tid och väg. Huruvida åter godstransporten till Kina skall blifva en ångans eller seglets tillhörighet är mera tvifvel underkastadt, och efter ett omständligt öfvervägande af skäl och motskäl kommer hr Samuda till det resultat att denna route ännu under en rymlig tid skall hufvudsakligen innehafvas af fartyg, hvilka icke äro försedda med ångkraft. Den panic som gripit många af Englands redare i segeltartyg anser han derför oberättigad. Men på samma gång förespår han att den tid varder kommande, då ångan äfven här inkräktar herraväldet. År 1863 lyckades det ett stort bolag för fraktfart att på sina nybygda ångbatar införa sådane förbättringar att dessa med en kolförbrukning af 14 tons pr dag kunde transportera en last af 2000 t., under det att de förut använda förbrukat 40 tons kol dagligen till transporten af 1400 tons last, fastän äfvenledes snabbheten hos de förstnämnda ökades. Om och när förändringar i de nuvarande förhållandena, likartade och lika betydande med de ofvan antydda kunna vidtagas, då miste, säger hr S., äfven linien på Kina gå förlorad för seglet. Segelskepp lefva emellertid ett kort lif, tillägger han tröstande, och många af dem ha derföre dött en naturlig död, innan dessa besparande förbättringar i ångbåtarnes konstruktion och maskinernas inrättning inträdt. Det har redan blifvit omnämndt att ett nytt transatlantiskt kabelbolag, -Nev-York and London Direct Submarine Telegraph Company, är under bildning. Man beräknar anläggningskostnaden endast till 650,000 Å och i följd deraf skulle telegrafafgiften kunna nedsättas till 1 sh. pr ord. Då f. n. redan trenne curopeiskt-amerikanska kablar finnas och dessa äro i stånd att befordra en tre eller fyra gånger så stor depeschmängd, som nu af dem besörjes, kan man från allmän ekonomisk ståndpunkt ej känna någon fägnad öfver det nya företaget. Och då den billiga anläggningskostnaden endast torde kunna ernås på bekostnad af ledningens varaktighet, böra ej heller aktieegarne komma att derå i längden skörda vinst. Fondmarknaden erbjuder f. n. ett egendomligt skådespel, i det fondpapperens notering i vestra Europa går i en motsatt riktning mot hvad förhållandet är i mellersta och östra Europa. I London och Paris visa de benägenhet till prisfall och till inskränktare omsättning, i Frankfurt t. ex. stiga de vid ökad lifaktighet. Förklaringen härtill ligger i de olika skördeutsigter, som i de olika trakterna af vår verldsdel yppa sig. Under det att England och Frankrike bereda sig på en sädesimport, som antagligen kommer att taga en stor del äfven af det i fondmarknaden engagerade kapitalet i anspråk, väntar mellersta Europa deremot att få glädja sig öfver en export, hvilken skall öka dess penningkapital, dess förmåga att utlåna. Mottager man från England klagomål öfver hotande utsigter för landtmannanäringen, så synas deremot andra näringsgrenar derstädes kunna fägna sig åt en så mycket större prosperitet. Från jernverksdistrikterna, säges det, ingå fortfarande de bästa underrättelser. I alla jernverksdistrikter från södra Wales ända upp till Skotland är man så öfverhopad med order att något liknande icke på många år varit fallet. Svårigheten blifver blott den att kunna anskaffa tillräckligt med jern, arbetsfolk och maskiner för att effektuera -massan af gjorda beställningar. Vi citerade i början af vår uppsats ett yttrande af hr Samuda att Åsegelfartyg lefva ett kort lif:. Detta är emellertid icke alltid fallet. Ett rederi j lostock, J. D. Capell, eger ett skepp Barossa — riktigt nog också det äldsta i tjenst varande inom tyska handelsmarinen — hvilket blef bygdt i England 1811, år 1815 hade den hedern att åtfölja det fartyg, som öfverförde Napoleon den förste till S:t Helena, och ännu i den dag som är går Barossa i fraktfart på England, Medelhafvet och Svarta hafvet. För svenska fondpapperen råder en fast stämning. Svenska statslånet af 1866 (i Thlr) noteras 95) a 9053 och Göteborgs kommunallan af 1869 961och i trots af det allmänna nedgåendet i kursnoteringamne på Londonerbörsen skedde d. 15 d:s derstädes omsättning i Sveriges 5 2 lån af 1868 till 1023. Å GÖTEBORG d. 21 Juni. Den starka hetta, som i slutet af torra veckan inställde sig, var hastigt öfvor nde och I AFnagc tanA nn —

22 juni 1870, sida 3

Thumbnail