ket medgifvit, att hädanefter må från apoteken utlemnas äfven utan läkares ordination — med iakttagande af föreskriften att utlemnandet sker genom apotekaren sjelf eller hans edsvurne medhjelpare samt till personer, om hvilkas varsamhet och pålitlighet de gjort sig öfvertygade, samt att kärlet, hvari läkemedlet utlemnas, förses med signatur och apotekets namn — nedannämnde läkemedel: Kloroform, Du Rietz moderdroppar, Bröstkakor med opium och leosens bröstdroppar. — Kollegiet har deremot ej ansett sig böra bifalla apotekaresocietetens framställning rörande utlemnandet af Tnielemanns dropparHenrik Hertz. Telegrafen har redan meddelat att den store skalden och dramaturgen Henrik Hertz aflidit. Afven Danmarks veteraner inom snillets verld försvinna nu så småningom utan att det yngre slägtet lofvar annat än en ringa ersättning för de stora männens verksamhet. Efier en tids sjuklighet bortkallades han d. 25 Februari. Han föddes d. 25 Aug. 1798 i Köpenhamn af välmående judiska föraldrar, hvilkas förmögenhet dock gick om intet vid bombardementet af danska hufvudstaden år 1807. Vid modrens död år 1814 kom han i huset hos grosshandl. Nathanson, den senare redaktören af Berlingske Tidende, och fick derigenom stifta bekantskap med litteraturens och konstens celebriteter, som den tiden hade en samlingsplats i Nathansons hus. Är 1817 ingick han vid universitetet och började studera rättsvetenskap, men dyrkade samtidigt äfven sånggudinnorna. Sedan han tagit juridisk embetsexamen egnade han sig uteslutande åt poesi och estetik. År 1826 vaun han universitetets guldmedalj för besvarande af en prisfråga om nationernas inflytande på deras skalder och dessas inflytande på nationerna. Året derefier debuterade han anonymt som dramatisk författare med ett femakts lustspel Urt Burchardt og hang Familie och med vaudevillen Kjerlighed og politi. Dessa följdes af några andra arbeten. Huru stor uppmärksamhet dessa arbeten än väckt så var det dock synnerligt år 1830 som den pseudonym han begagnade väckte uppmärksamhet genom ÅÅmors Genistreger och Gjengangerbrevo eller poetiske Epistlar fra Paradis. Den förstnämnda gjorde en i Köpenhamn utomordentlig lycka och i den senare uppträdde han oväntadt såsom en allierad för J. L. Heiberg, som då stod ensam i sin strid mot Soranerna för att häfda enbeten af id och form i ett skaldeverk. Dessa bref väckte sådan uppmärksamhet att man med viss rätt sagt att de nästan bragte den samtidiga franska Julirevolutionen i glömska i Danmark, och hvad som icke minst bidrog till att bibehålla det uppseende som såväl de nämnda verken som deras närmaste etterträdare väckte, var den oigenomträngliga anonymitet som författaren visste att bevara ända till hösten 1832, så att han, då han plötsligt aftog masken, framstod som en af nationens mest omtyckta skalder. Det skulle föra oss för långt att omnämna alla hans dramatiska och poetiska arbeten, hvilka än vuxit upp på dansk botten, än utveckla sig på italionsk mark, än spela i Paris salonger. Afven inom prosadiktningen har han lemnat flera arbeten. Således oaktadt hans verksamhet synnerligast har anknutit sig till den nationala skådeplatsen, hvars konst han genom sina utmärkta karaktersteckningar så mycket bidragit till au utveckla och för hvilken han ännu i sina sista dagar arbetade med en alldeles ovanlig själsfriskhet — hvarom en af hans senaste dramer, Tro dagar i Padua bär ett klart vittnesbörd — har han, såsom man kan finna, upp trädt under alla skaldekonstens former och genom dem alla har han beredt sig ett varaktigt minnesmärke.