Article Image
ALmän bildning och embetsmannabildning. Om bristerna i elemtarläroverkens nuvarande organisation jemte förslag till deras ändamälsenJiga ombildning af Abr. Rundbäck. Stockholm, Alb. Bonnier. Förf. till denna droschyr är nu sjelf en bland vårt lands lagstiftare och har derför ock skyndat att på riksdagen väcka motion i enlighet med den i broschyren gjorda framställningen. Alldenstund saken således snart skall komma under statsmakternas pröfning, bör det vara at dubbelt intresse för den stora allmänheten att göra sig underkunnig om broschyren, desto heldre som det ämne, den omhandlar, berör ej blott samhället i stort, utan äfven nära familjen och dessutom är at den största vigt för hela vårt lands tramtida utveckling. Forf. är en bepröfvad skolkarl, derjemte en fribetssinnad man, med varmt intresse för nyare tiders ider, hvarför hans framställning grundar sig på ett moget bepröfvande och ej är en erdast på måfå tillbuggen motionsunge, sådom mången är väl det. Afdelande broschyren i momenter, framhål er tort. först, hurusom Åden första och väteneligaste brist man har att anmärka hos elementarläroverket är den, att det intager en främmande ställning till folkskolan och den allmänna medborgerliga bildningen och nästan utesutande bar karakteren af en specialskola to den högre vetenskapliga och embetsmannab Idnngen-Derta är teoremet, hvars argumentering består deri, att skolan visserligen skall med

11 februari 1870, sida 2

Thumbnail