Article Image
var en hapelsinodlare på Guadalquivirs stränder. Men en landtbrukare måste sälja, bvad hans land franbringar — apelsiner i Spanien såsom hvete i England; och det återstår Don Henrik att viss, det han nigovsin frarnbragt något så godt som Sevilla apelsiner. Affarsmännen säga, utan att vara fiender till priusen al Asturien, att de trukta oroligheter å en minoritets sida, hvilken ledes at de nuvarande maktegaroe. De önska ett tillstånd, som stadgar den allmänna krediten och skaffar dem för deras egen natious bästa tillgång till det disponibla kapital, som mera välmående nationer nu ha i öfverflöd. Korrespondenten, såsom en engelsman egnar, säger naturligtvis, att Prim helst skulle vilja sätta kronan på sitt eget hufvud, men att härpå skall ingen spanjor ingå. Kanske blir detta likväl den sista möjliga utvägen ur härfvan. Från Frankrike uppgifves, att under den nyss afgångne Seineprefektens förvaltning har staden Paris på utomordentliga arbeten utgitvit ej mindre än 2 milliarder 170 1 mill. fres, hvaraf inemot hälften upptagits genom lån, under det att komnunens inkomster gifvit återstoden. Räntan på det upplånta kapitalet är inemot 46 millioner tres, hvarförutan 10 h2 mill. användas till en amorteriugstond och ytterligare 10 mill. för annuiteter. Deraf följer att IIaussmanns ombyggande at Paris pälagt staden en årlig börda at 67 mill. fres, hvilken skall minskas till 57 mill, då alla annuiteterna infallit; men å andra sidan hafva de årliga inkomsterna under dessa arbetens framskridande etter hand stigit, tills de uppnätt den höga siffran af 171 mill tres, hvilken ej allenast är tillräcklig att bestrida alla dessa bördor, utan äfven lemnar 37 mill. till kommunalstyrelsens förfogande för nya företag. En bekant arkitekt i Paris, hr Emile Reine, har ingått till kejsaren med en begäran om att få anlägga prydligt dekorerade gångvägar under de platser, der de mest trafikerade gatorna i Paris korsa hvarandra, på det man derigenom må kunna förekomma de många olyckstallen af öfverkörningar. Nedgången till dessa underjordiska gallerier skall vara i eleganta kiosker. De gående skola ej ådragas någon utgift, emedan man väntar sig tå kostnaderna betäckta genom hyresbeloppen för dels kioskerna, dels butiker som skola inredas vid de underjordiska gallerierna. D. 10 Dec. firades i Utahs hufvudstad vid Saltsjön en test med anledning af färdigbyggandet af den linie, som förenar Saltsjostaden med Stillahafsbanan och sålunda sätter mormonismens centralpunkt i jernvägsförbindelse med alla de stora städerna i Unionen. Banan är 37 eng. mil lång, och hon är för visso den enda jernväg, som alltigenom byggis utan penningar. Jernet och sleepers lemnades at Stillahafsbanan till ersättning för arbete som mormonerna utfört på denna; och sjelfva anläggningen verkställdes af arbetare, som låta sig nöjas med att vänta på sina allöningar, tills tågen börja gå och inbringa medel. SAR ERSATTS AREA

9 februari 1870, sida 3

Thumbnail