Article Image
Erdmann vidare: att den vid uppvärmning icke bur kKafgifva några brännbara gaser förrän vid -4 359 OC. Om vi mu fasthålla att sotogenolja först vid 35? (. latom oss t. o. m. antaga så lågt som 309 C., afgifver några brännbara gaser, samt att den således först måste vara uppvärmd till sådan grad för att kunna antändas när den bringas i beröring med en brinnande kropp, så måste väl hvarje opartisk och fördomsfritt tänkande medg , att fotogenolja är ett långt mindre eldfarligt ämne än många andra som vi dagligen använda och handtera, och hvilka utan myndigheternas eller insändares inblandning fritt få behandlas, t. ex. sprit, terpentin, tjära m.m. Enda skilnaden mellan dessa ämnen och fotogenoljan ligger blott deruti, att denna senare är en ny och ännu ej tillräckligt känd artikel, med hyars egenskaper allmänheten ej hunnit göra sig fullt förtrogen och som derför af många betraktas med misstänksamma blickar, hvilken misstänksamhet dock snart öfvergar till beundran, sedan man lärt känna den något närmare. Ilvar och en kan dessutom sjelt öfvertyga sig om vara uppgifters riktighet genom att hälla litet fotogån på ett mindre kärl, t. ex. ett thefat; man skall då finna att en brinnande tändsticka, som lägges uti oljan, släckes utan att oljan antändes, hvilket först sker sedan experimentet otta upprepats och oljan derigenom blifvit upphettad till otvannänmde värmegrad, ua den, antand, stadigt brinner tills den blifvit förtärd. Explosion och öfverkokning, hvarom insändarne så mycket erda, komma ej i fråga. Alla de på senare tider genom olja uppkomna eldsvådor hatva också uteslutande förorsakats genom rå petroleum eller genom ofvanstående under punkt 1. uppförda gasolja. Den stora branden i Antwerpen, liksom den i Havre, uppkommo genom rå olja, och den senaste eldsvådan i Bordeaux, som så mycket uppskrämt allmänheten och troligen gifvit anledning till Göteborgs-Postens insändares uppsats, förorsakades genom gasolja. Man hade neml. derStådes lastat gasolja i en pråm ur en från Antwerpen anländ ångare, hvarvid ett kärl läckt och då pråmföraren sedan skulle tända sin pipa, kastade han tändstickan i pråmen, hvarigenom eldsvåda uppkom. Vi trotsa också hvem som helst att kunna nämna oss ett enda fall, der en större eldsvåda förorsakats genom hvad vi kalla fotogenolja, d. å rafsinerad petroleum. Att förvexla sotogenolja med artikeln petroleum eller bergolja vore således absurdt, och att samma åsigt äfven gjort sig gällande hos andra myndigheter här i Sverige, bevisas bäst derigenom att särskildt i Stockholm fotogenolja får införas i hamnen och uppläggas på kajen uti större partier, med ett ord fritt får behandlas. Vår åsigt tinner vidare stöd genom ordalydelsen uti kongl. förordn. af d. 20 Dec. 1862 om upplag och försändning af flygtiga och brännbara oljor, hvilken stadgar: s 1. ULäther, naphta, terpentin, kamtin, bergolja, fotogen med flera dylika vätskor, hvilka i anscende till deras flygtighet och brännbarhet lätt kunna förorsaka eldfara, må, med undantag för sprit och sprithaltiga drycker, icke inom tätare bebygde och befolkade delar af stad eller köping uppläggas till större myckenhet än 360 kannor i samma egendom. Uti salubod eller eljest inom en och samma lägenhet må icke heller mera än 120 k:r finnas upplagde, med mindre det till upplag begagnade förvaringsstället är brandfritt. s 4. — Fartyg som har ombord bergolja till större myckenhet än 120 k:r må icke lägga till vid stad eller köping eller företaga lossniug innan dervid iakttagits de föreskrifter, som i afseende ä fartyg, medförande krut till större myckenhet än en ctr, äro i gällande författning meddelade och sådant vid enahanda påföljd som i samma författning stadgad är. Första 5S nämner således bergolja och fotogen hvar för sig, men uppför i 4:de 5 bergolja ensamt såsom den artikel, hvilken bör behandlas som krut. Ilade det varit lagstiftarens mening att uti benämningen bergolja äfven innesluta fotogenolja, hvarföre då i första I nämna sotogen bredvid bergolja? Den nu för Göteborgs stad gällande och af K. M:t fastställda hamnordning förbjuder uti å 5 mom. 2: — att med fartyg som innehar mera än en centner krut eller 120 kannor bergolja (petroleum) eller en centner nitroglycerin insegla i hamnen, skolande fartyget i sådant fall förläggas utanför densamma, med röd flagga på masttoppen. Krut, bergolja eller nitroglycerin må icke i större partier för hvar gång an nu är sagdt, från fartyg afhemtas eller ä kaj celler brygga upplaggas, och hvad som blifvit losult skall genast afloras till behörigt förvaringsställer — — men nämner icke heller ett ord om fotogenolja. I trots deraf har härvarande hamnkapten under eftersommaren förhindrat oss att med större partier rafsinerad fotogenolja passera genom revieret till vårt magasin, hvaröfver vi besvärat oss hos kgs bfhde, som också i utslag af d. 3 Sept. ålade hamnkaptenen att låta våra fartyg passera, dock med föreskrift att i hvarje fall då transport genom revieret af eldfarliga oljor ifrågakommer, desammas beskaffenhet bör noga utrönas och styrkas, samt att, med iakttagande för öfrigt af föreskrifter i gällande hamnordning och i stadsfullmäktiges af kgs bfhde d. 31 Dec. 1868 fastställda beslut, transport och lossning alltid försiggår under oafbruten tillsyn af hamnbetjeningen, allt på bekostnad af den eller dem, för hvilkas räkning transporten eller lossningen eger rum. Sedan den stora eldsvådan timat i Bordeaux har hamnkaptenen återigen godtyckligen ändrat detta medgifvande, och tillåter ej att mera än 120 kannor raffin. fotogenolja, motsvarande 2 å 3 fat, kommer In i hamnen eller lastas af ångbåtarne, och vidhäller således den äsigten att raffinerad fotogenolja skall hänföras under artikeln bergolja och behandlas som krut. Han har visserligen velat göra det undantag att 15 fat, motsvarande c:a 800 kannor fotoge olja, får i pråm föras upp till staden för att lastas på olika ångbåtar, men som detta redan i och för vig sjelf skulle innebära en olaglighet, såvida hamnkaptenens åsigt att blott 120 kannor på en gång få införas är den riktiga, så hafva vi nekat emottaga detta anbud, så mycket mera som vi anse att denna vigtiga aflärsgren ej bör underkastas en enda tjenstemans godtycke. Frågan gäller här endast om hamnkaptenens äsigt, att bergolja och fotogenolja bör behandlas lika, är riktig eller ej! Är den riktiv, då bör också stadgandet att endast 2 å 3 fat fotogenolja få införas och lastas på ett fartyg, gälla tör alla rikets hamnar. Så som saken nu är ställd, blifver oundvikliga följden den att andra Sveriges städer, isynnerhet Stockholm, draga fotogenhaneln till sig, på Göteborgs bekostnad. Låtom oss nu betrakta de vidare följder som ett våra vandrare stodo nu utanför rdshuset I

20 oktober 1869, sida 2

Thumbnail