144 Från Wenersborg skrifves i länstidningon d. 5 d:s, att fru Hilda Biörklund och fil. d:r P. Ödman äro att ditförvänta, för att gitva konsert å Stadshuset. Hr Strakosch lär ha för afsigt att med sitt italienska operasällskap omkr. d. 20 d:s uppträda å samma lokal och hr Haqvinius har anmält sig vilja förhyra teatern från d. 20 Nov. till d. 20 Dec. Societetsklubben i stadshuset i Wenersborg invigdes sistl. Fredags afton med tal och skålar. De närvarandes antal uppgick till 60—70 personer. Klubbrummen äro rymliga, luftiga och enkelt, men smakfullt möblerade. Källarvåningen invigdes samma dag med middag i källarsalen och på qvällen en samling gäster, som upptogo alla restaurationsrummen. Från Uddevalla skrifves att dervarande skarpskyttekår i Fredags hade en enskild pristäflan, hvilken dock egde rum under ogynnsamma väderleksförhållanden, som menligt inverkade på resultatet; sju priser utdelades och det första af dessa togs af handl. A. W. Rydbolm. Påföljande dagen hade kåren, samtidigt med öfriga skarpskyttekårer inom länets norra afdelning, sin täflingsskjutning om statens priser. Väderleken var nu gynnsammare, hvarföre äfven bättre skott gjordes. Ångbåtsbyggeriet vid Oskarshamns mek. verkstad bedrifves med ständigt ökad kraft. Sålunda omtalar stadens tidning, att ångf. Malmö, det första som hittills blifvit bygdt vid verkstaden och bestäldt af bolaget ThunbergStockholm är afsedt att alternerande med bolagets andra fartyg underhålla förbindelse mellan Malmö och Köpenhamn, i Lördags åtta dagar sedan gått af stapeln. Tidn. yttrar: Det i alla hänseenden vackra fartyget är 145 fot långt och 224 fot bredt, och skall utan tvifvel komma att tillvinna sig en större uppmärksamhet, icke ensamt för dess solidit, propra och beqväma inredning, utan jemväl för dess smidiga och utmärkta konstruktion, hvilka senare egenskaper, då man tager fartygets läge på vattnet i betraktande, icke äro de minst vigtiga med afseende på vår nutids stränga fordringar. — Fartyget är till 3 af dess längd öfverbygdt samt har på däck under öfverbyggnaden inredda hytter för kapten, styrman och maskinist; har akter-ut en större salong, med 6 rymliga hytter, jemte en damsalong och hytt för betjening. För-ut har fartyget, utom matsalong, kök, penteri och rum för besättningen, äfven en inredd salong för andra klassens passagerare. På akterdäck är för passagerares beqvämlighet uppförd en större hytt eller 8. k. röksalong, från hvilken är beqväm nedgång till aktersalongen. Malmö är i allt utrustadt som ett första klassens passagerarefartyg, och är hufvudsakligast afsedt för passagerare på sin trade mellan Malmö och Köpenhamn, men har, ehuru aktersalongen är under däck, äfven tvenne mindre lastrum, i händelse af behof. — Malmö blifver skonertriggadt och 634 fot djupgående utan last, innehar tvenne kondenseringsmaskiner med tillsammans 100 hästkrafter, samt tvenne propellrar; hvardera maskinen verkar direkt på sin propeller, och kommer att gifva fartyget en hastiget af 13 knop. Uskarshamns-P:n meddelar vidare rörande tvenne vid ifrågavarande verkstad under byggnad varande fartyg, det ena för bolag i Marstrand och det andra för Svanberg C:o i Stockbolm och medintressenter, följande: Det förstnämnda fartyget, som snart är färdigt att gå af stapel, är 110 fot långt, 173 fot bredt oeh öfverbygges till 13-del. Förses akter-ut med en herreoch en damsalong, samt en hytt; för-ut en salong, tvenne hytter, kök, penteri och rum för besättningen. På däck inredes expeditionshytt, styrmans och maskinistens hytt. Fartyget kommer att förses med 30 hästars kondenseringsmaskin, och blifver 7 fot djupgående med last af 1,100 ctr. — Det andra fartyget, eller en lastångbåt för hrr Svanberg C:o i Stockholm m. fl., bygges af trä på jernspant, blir 130 fot långt, 224 fot bredt och 10 fot djupgående med last af 7,000 etr i ett lastrum rymmande c:a 3,000 tunnor. Öfverbygges till en del och förses med en 50 hästars maskin; inredes akter-ut med en mindre salong, tvenne hytter och penteri. För-ut kök och under backen skans för besättningen med 6 kojplatser. Under öfverbyggnaden inredes 1 hytt och I rundhus å hvardera sidan. Fartyget förses med ångwinsch och riggas till skonert. Slutligen heter det: Under de närmaste dagarne kommer kölen att sträckas till det af kongl. förvaltningen af sjöärendena, för lotsoch fyrinrättningens behof, beställda fyrfartyg, hvilket skall vara komplett färdigt i Maj månad nästk. år. Från Ryssland har väckts förfrågan om tvenne större ångbåtars byggande och aflevererande under nästa år, och då ritningar och kostnadsförslag dit redan lära afgått, är att förmoda, det dessa fartyg härstädes komma att byggas. Dessutom ingå alltjemt beställningar å maskiner, gjutgods m. m. och är det glädjande att arbete icke saknas för Oskarshamns mek. verkstad, der öfver 200 arbetare hafva anställning. Qvinliga telegrafassistenter. Vid telegratverket hafva för närvarande icke mindre än 37 fruntimmer anställning såsom förestån dare, vare sig för statseller privattelegrafstationer, deraf 23 för de förstnämnda och 14 för de senare. Statsstationerna Enköping, Grisslehamn, Hedemora, Mariefred, Nyland, Rathan, Strengnas, Suruhammar, Waxholm, Borgholm, Cimbrishamn, Ekesjö, Falkenberg, Fjellbacka, Gamleby, Grenna, Klintehamn, Lysekil, Mönsterås, Skara, Trollhättan, Ulricehamn och i. —