Article Image
I71LI 11441 444u4 14444: (Till Red. af Göteborgs-Posten.) Uddevalla d. 20 Juli. Anch io son pittore! kunna vi nu säga här i Uddevalla. Ätven vi få nu våra mötesdagar, och om äfven de ej blifva så lifliga och så talrikt besökta som de oförgätliga Junidagarne i Göteborg, om vi än icke bli hugnade med H. M:ts personliga närvaro, så skola de dock utgöra ett intressent albrott i vårt hvardagliga Stilleben, och alldenstund II. M:t vid detta laget är af venskilda angelä genheter hindrad att besöka vår ort, så böra vi vara tacksamma för att i stället få mottaga hans befallningshafvande. Å Se här programmet för mötena: I gå: stadsfullmäktiges, i morgon länets brandstodsbolags, om Thorsdag länets hushållningssällskaps årssammankomst och om Fredag ott al länets höfding utlyst möte i och för öfverlägg ning rörande den projekterade jernvägen från norska gränsen öfver Uddevalla till Göteborg och vidare till Sveriges sydkust; — ni finner således att er referent får fullt upp att göra. Hvad nu först stadstullmäktiges sammanträde i går beträffar, så förelågo dervid till behandling tvenne frågor af särdeles vigt och båda rörde sig om angelägenheter, samman hängande med Uddevalla-Wenersborg-ILerrljunga jernvägen. Då bolagsordningen för detta aktieföretag bestämmer, att ingen vid bolagsstämma nårvarande får utöfva rösträtt för mera än ,, af de vid stämman representerade akticegare, så har erfarenheten visat, att de 2:ne kom munerna, neml. Wenersborgs stad och Elfsborgs läns landsting, hvilka tillhopa äro delegare för enahanda summa som Uddevalla ensamt tecknat, neml. 500,000 rdr, gentemot denna stad diktera besluten, och detta oaktadt Uddevalla-ortens privata akticegares teckning lär uppgå till öfver 250,000 rdr, så att Uddevalla kommun och privatteckningarne deri från belöpa sig, säges det, till fullt hälften al det verkligen inbetalda aktiekapitalet. Såsom ett korrektiv emot en dylik oformlighet hade en motion inlemnats till stadsfullmäktige i syftning att bereda ett beslut derom, att staden vid blifvande bolagsstämmor, i stället för ett ombud skulle utse fem sådana, och till hvardera af dessa lemna 1,000 aktier af stadens 5,000. Härigenom skulle kommunernas ofta sjelfviska ötvermakt eller rättare den eller deras, som influerade ombuden, neutraliseras, och bolagsstämmobesluten blifva ett uttryck af aktieegarnes verkliga åsigter och vilja. ; Den andra frågan rörde en från jernvägsstyrelsens ordförande grefve E. Sparre gjord framställning, att Uddevalla stad, till bidrag för inköp af 40 st. lastvagnar ville lemna eti lån, eller ikläda sig garanti för ett dylikt å 50,000 Rdr, skolande lånet på fem år genom jernvägsstyrelsen amorteras, och vagnarne under tiden förblifva garanternas pant intilldess lånet guldits. En likadan framställning om 30,000 rdr var äfven gjord till Wenersborgs stadsfullmäktige. Innan dessa frågor behandlades föredrogs en af hamnbyggnadsstyrelson afgifven berättelse om hamnarbetet, hvaraf framgick, alt detsamma kostat 164,153 rdr och att ännu outförda arbeten beräknades för detta år till 23,000 rdr. Uti arbetsplanen ingick en utvidgning af segelrännan i SunninZon tiil 150 fots bredd och 18 fots djup; anäggning af lastbryggor, duc-dalber, moringseinkaro m. m. Man gillade i hufvudsak denna arbetssblan och anslog medel till dess utförande; damnarbetot, hvartill lemnats ett statsbidrag t 79,000 rdr, skall enligt kontrakt med kgl. äågoch vattenbyggnadsstyrelsen afsynas i åstk. Oktober månad. Då nu jernvägsangelägenheterna föredroos märkte man på de tretios deciderade usigtsuttry ck att de, ehuru sjö-och stapeltadsmän. icke vidare ämnade låta föra sig på lusionernas haf, och ej heller låta förblinda ig af den fantasirika röken från de många undra tusen tunnor kalk, hvilkas forsling på ernvägen man i kalkylerna upptog vid perioen för aktieteckningen, men som ännu ligga brända i Halleoch Hunnebergs skifferångar. Man ölverlade om frågorna lugnt och akrikt, och utsåg en komits att bereda dem, il ledamöter i hvilken valdes kapt. Werner ricson, konsul W:m Thorburn, hrr C. Collanor, Joh. Anderson och Sanne. Det framgick af diskussionen att den störste ktie-teknaren, Uddevalla stad, genom beredngens tillgöranden derjemte borde forskassa g den noggrannaste kännedom om jernvägens sh dess materiels tillstånd, samt vi koren för ess framtida bestånd, på det stt, om antingen iskastning af ny materiel ell. dyl. framdeles torligare ersoräras eller ock fråga uppstår sjsarnväcrens Afvarlamnanda till otatan ak

22 juli 1869, sida 3

Thumbnail