Article Image
on samma dag afrest från London i ändamål tt begifva sig till förstnämnde plats för vidagande af erforderliga förberedande åtgärder fråga om den beslutade jernvägsanläggninven, hvilken inom kort kommer att påbörjas. Tillsatt tjenst. Wenersborgsjernvägens : tyrelse har till stationsinspektor i Wedum fter aflidne kapten Natt och Dag antagit ernvägsbokhållaren F. Börjesson. Nordpolsexpeditioner. Den andra tyska Nordpolsexpeditionen, för hvars tllväga bringande förberedelser pågått sedan förliden höst, är bestämd att från Bremerhaven afgå i i första veckan af nästk. Juni månad, om möjligt d. 1 Juni. Om densamma meddelar d:r Peterman följande: Expeditionen skall bestå al två fartyg, en skrufångare om 120 tong drägtigbet och 30 bästkrafters maskin samt den förra expeditionens fartyg, en segeljakt om 80 tons. Denna skall bära namnet 4GrönJand, det nya fartyget namnet Germania. Denna andra expeditions uppgift och ändamål äro desamma som vid förra försöket, nemligen utforskning af den ark:z iska centralregionen från 75 gr. n. br. med Grönlands östra kust såsom basis. Man den skall denna gång icke vara blott en nautisk sommarfärd och in skränkas till månaderna Jani-September, utan den skall erhålla en jemförelsevis rik vetenskaplig utrustning, öfvervintra på så hög bredd som möjligt och antagligen hemkomma först i Oktober 1870. Gsönlande, som kommer att fungera såsom konvojoch transportfartyg äfvensom bemedla kommunikationen mellan expeditionen och Europa, skall dock återvända redan nästa vinter och hemföra alla dittills (i Oktober eller så) ernådda resultat och gjorda samlingar. Hufvudfartyget, såsom i och för sig alldeles oberoende, skall komma efter vid lämplig tid på hösten 1870. Hela expeditionen skall stå under befäl af kapt. K. Koldeway, som förlidet år afgaf ett så utmärkt prof, såsom på en gång sjöman och vetenskapsidkare samt såsom en man af mod, ihärdighet och hängifvenhet för sin sak. Utom honom kommer besättningen att utgöras af en öfveroch en understyrman, maskinist. eldare, timmerman, kock, proviantförvaltare och fem matroser. Den vetenskapliga sidan är närmast representerad al två astronomer och sysici, herr Börgen och Copeland från k. observatorium i Göttiogen, den utmärkte alpforskaren och gletscherfararen öfverstelöjtnant Julius Payer från Wien (för geologi, detaljteckningar och glatscherforskningar) samt en läkare (hufvudsakligen kirurg), som representerar zoologien, ännu icke definitift utsedd. Hela personalen på hufvudsartyget kommer alltså att bestå af 17 man. Det nya fartygets konstruktion är, efter sorgfälliga öfverläggningar och med iakttagande af den förra expeditionens rika erfarenheter i afseende på seglingen i is, på förhand bestämd ända till de minsta detaljer och skall fartyget, riggadt och måladt, vara i komplett skick levereradt till d. 1 Maj. Det är naturligtvis specielt beräknadt för alla expeditionens behof, bygges så starkt som möjligt, inredes med hänsyn till alla de särskilda sorskningarne och arbetena samt för att konna tjena som vinterbostad och skall otvifvelaktigt blifva ett vetenskapens och skeppsbyggeriets nuvarande ståndpunkt motsvarande präktigt fartyg. Bland de särskildt äsyftade vetenskapliga arbetena är en gradmätning på högsta möjlig bredd; alla hittills verkställda mätningar af detta slag till bestämmande af vår jords storlek och form, hafva ännu icke sträckt sig så längt som till det europeiska Nordkap, på ungefär 71 gr. n. br., och sedan engelsmännen för nära 50 år sedan och svenskarne för 10 år sedan ifrigt sökte att fortsätta måtningarne på Spetsbergen till 80 gr. n. br., kommer den tyska expeditionen att göra det första allvarsamma försöket dertill på de högsta möjliga latituder å de kuster, som skola undersökas. Vidsträckta och grundliga rädplägningar, samtal och brefvexlingar hafva sedan i höstas egt rum med de mest framstående auktoriteter om allt hvad till expeditionens utrustande hör. Den franske vetenskapsmannen Gustav Lambert är, som bekant torde vara, ifrigt sysselsatt med att försöka anordna en fransysk Nordpolsexpedition och lemnar intet tillfälle obegagnadt att inför sina landsmän framhålla den åsigten, att lämpligaste vägen för att kunna framtränga till det efterlängtade målet, är genom Behringssundet. Subskriptionen för medels insamlande för möjliggörandet af ifrågavarande expedition har nu kommit till den punkt, att i pekuniert hänseende inga vidare svårigheter äro att befara. Den franska expeditionen skulle vara klar att anträda sin färd till nästk. nyår och Lambert har redan inköpt det fartyg, med hvilket resan skall företagas. Detta fartyg, som är bygdt i Canada för resor på ishafvet och blifvit omdöpt till Le Boreal, är en tremastare om

17 mars 1869, sida 2

Thumbnail