De skånska stenkolen. En brefskrifvare från Skåne till Dagbl. yttrar sig härom på följande sätt: Här har börjat blifva lifligt på nyåret. Hundratals hästar äro i gång att forsla fram tusentals tunnor stenkol till de stora stråkvägarne. Bönderna hafva förtjent de på, och stenkolsentreprenörerne kunna göra välbehöfliga transaktioner. Det gäller att för nutid och framtid kunna tillgodogöra Skånes gamla skogar, bvilka legat nedmyllade kanske i tuseutals sekler och nu framdragas i form af stenkol. Tegeloch sockerbruksidkare, andra industriidkare och åbor, alla i hela denna landsända tycka sig hafva stor anledning till goda förhoppningar. Skåne har ej utan orsak kallats Sveriges kornbod och kommer måhända svart att också beta Sveriges kolbod. Här existera pu redan fyra stenkolsbolag, hvilka anställt en mängd borrningar, sunnit mycket stenkol och stadgat sina förhoppningar. Kolen hafva dock två väsendtliga fel. Det ena är, att de äro sveuska och behöfva plockas fram ur jorden, und.r våra fötter. Det andra, att de lemna mera aska än de engelska. Men föctjenster finnag också: de brinna långsammare och helt och hållet ut samt nästan utan rök, hvarföre de äfven äro lämpliga för alla slags hushål!sbebof, deruti fullt ersättavde de engelska. De fordra endast något starkare drag och någon liten förändring af eldstäderna samt passande skötsel under eldningen, allt obetydligheter, som lätt öfvervinnas, om man blott med allvar vill sitt eget bästa, d v. s. befria sig från den vanliga svenska förkärleken för allt uländskt. Huruvida do skånska stenkolen komma att erhålla företräde vid jernbandteringen, får erfarenheten visa, dock bör deras högst ringa svafvelhalt berättiga till goda förhoppningar äfven i detta afseende. Hvad som emellertid är fullt bekräftadt, är deras fullkomliga prukbarhet för lokomotiver å jernbanor, hvarigenom de väl böra företrädesvis komma att användas å de svenska jernvägarne. Om de skånska stenkolen befinnas Åullt användbara till detta ändamål, kunna statens jernvågar förminska importen af engelska kol till ett värde af en half million rdr, och när en gång våra jernvägstariffer blifva billiga nog till industriens sanna fromma, så att svenska stenkolen kunna transporteras öfverallt inom landet skall åtminstone tio gånger. nyssnämnda belepp stanna 1 Sverige. Kompositören Lumbye kommer ej, såsom ämnadt var, till Blanchs kat i Stock