Hayo, hvilken var i besittning af ett stort antal klenodier, som stulits från kyrkorna och klostren i den spanska hufvudstaden, för att skickas till utlandet. Bildningsanstalter för qvinnor i England. Denna stora angelägenhet synes alltmera behjertas i de förenade konungarikena. Synnerligast tyckes man i Skotland ha tagit om hand qvinnans högre bildning och detta förståndigare än som antydes af de många berättelserna om det extravaganta sätt hvarpå emancipationisterna hittills betraktat qvinnans förhållande till mannen, samhället och bildningen. Synnerligen förtjenstfullt synes ÅEdingburgh Ladies Education Association ha fattat sin uppgift, och följden har äfven blifvit att vackra resultater kunna uppvisas. En mängd döttrar ur de högre familjerna besöka den läroanstalt som af denna institution blifvit inrättad. Vidare besökes den af ett stort antal unga hustrur till läkare, advokater och andra personer af motsvarande ställning i samhället, för hvilka lifvet är en allvarsam sak, och det säges att just dessa unga damer äro de bästa bland mödrar. Ett stort antal lärjungar äro sådane som egna sig åt handel och hvilka egna de korta lediga stunder de ega åt sin själs odling. En dotter till en liten apotekare har synnerligt utmärkt sig. En annan sak af vigt är att vid lektionerna allt sektväsende är uteslutet. Detta eger så mycket större betydelse som engelska qvinnor anses behäftade med en stor del af denna religiösa exklusivitet, som gör samfundslifvet i England så ofullkomligt. Qväkerskor ur de lägre klasserna bevista i stort antal lektionerna. Personer med deras religiösa öfvertygelse ha också alltid visat stor ifver för kunskaper och dermed sammanhängande visdom. Man kan ej undra på att en angelägenhet af sådan vigt som denna går framåt, då man finner det kloka sätt hvarpå man beträffande densamma resonnerar. I stället för att äflas att bevisa det qvinnan har de flesta egenskaper i minst samma grad som mannen (oberäknadt att hon naturligtvis eger de rent qvinliga egenskaperna i ännu högre grad) i stället för att på denna för den qvinliga fåfängan så kittlande hypotes bygga sina förslag har man tagit förhållandena sådana de i verkligheten äro. Naturvetenskaperna ha befunnits mera intresserande för de unga qvinnorna än litteratur, och detta är helt förklarligt, ty de kunna ej annat än bilda och upplysa, men om man ville göra ett försök att härda ett slickhufvud med differentialoch integralkalkylen skulle detta utan tvifvel i de flesta fall — att undantag kunna gifvas är naturligt — befinnas rebelliskt. Naturligtvis är en viss dosis matematik nödvändig, men den stora skilnad som naturen uppställt mellan de båda könen visar sig äfven beträffande deras egenskaper i detta afseende. De, som påstå att qvinnor iro mindre logiska än män blott emedan de ärft den oförmåga, som under många generationer alltmera ökats genom den ständigt försummade qvinliga uppfostran, erinra sig icke att detta icke kan vara sannt, så länge qvinnor ha fäder lika väl som mödrar. Utan tvifvel äro dock qvinnorna i allmänhet taget mindre logiska än de behöfde vara. Hvad som rar karakteristiskt hos dem från början, har ännu mera utvecklats, emedan omständigheterna gynnat detta. Men betrakta dem af könet, hvilka stigit till någon utmärkt grad inom litteraturen eller i lifvet, betrakta deras handlingar och skrifter, och det skall med ens bli klart, att tagna i klump har deras själ en stark och en svag sida. Detsamma är fallet med män. Naturligtvis utbyta könen understundom sina karakteristiska egenskaper, men detta händer icke ofta nog för att man skulle kunna hysa mycket tvifvel om att mannen i det hela är anmärkningsvärd för: förstånd och logisk förmåga, medan qvinnan vanligtvis utmärkes genom känslighet och lättrördt sinne. Att experimenter göras med qvinnans logiska förmåga skadar emellertid icke; qvinnorna skola derigenom humma på det klara om hvilka deras egenskaper egentligen äro. Verlden skall i hvilket fall som helst alltid älska och hedra m:me de Staöl för att hon, såsom Schiller kallade det, kastade volant med filosofien. Så resonnera nu i England de, hvilka ej gjort förändringen af qvinnans ställning till en partisak, och så hoppas vi att äfven skall bli tallet i vårt land, utan tvifvel till båtnad för qvinnans och mensklighetens sak, ty utan att den bildning som meddelas ställes i harmoni med egenskaperna hos den som skall bildas, bir den en växt som helt och hållet saknar rot. ———j —