efter längre tids hvila gifvas operan ÅRobert af Normandie, med m:ll Signe Hebbe som Allce. Dansösen m:ll Forssberg, hvilken för ett halft år sedan skadade sin fot och derigenom hittills varit hindrad att visa sig på scenen, skulle i samma opera uppträda i Helenas parti i kyrkogårdsbaletten. — Å k. Dramatiska teatern skulle som i afton gifvas en ny komedi i 1 akt från franskan, Telegrammet, samt det gamla, bekanta lustspelet Morbror Pehr, af Benedix, hvilket dock ej förr gifvits på dramatiska teatern. — Lektorn vid Nya elementarskolan i Stockholm fil. d:r M. U. Torsslow afled i Tisdags, vid en ålder af 40 år. Han varen son till skådespelaren O. U. Torsslow och efterlemnar enka samt 4 minderåriga barn. — I Måndags afled skådespelaren C. E. W. Wiberg, nära 46 år gammal. Han började sin teaterbana vid dir. Gilles sällskap och var sedermera anställd vid flera landsortstrupper samt nu senast en af direktörerna för Ladugårdslandsteaterns, sedermera Vådevillteaterns sällskap. — Den i konkurstillstånd försatte distillatorn C. W. Brandströms stat upptager tillgång 50,824 rdr 13 öre och skuld 40,046 rdr 27 öre. — Katarina församlings skolråd har af församlingsmedlemmarne blifvit bemyndigadt att upptaga ett lån at 17,000 rdr för särdigbyggande af församlingens skolhus. — Konsertmusik uppföres tillsvidare å Carl XIII:s torg af gardesregementenas musikkårer Onsdags, Lördags och Söndags middagar. — Uppköps-aktiebolaget har öppnat en utbod för specerier och viktualievaror i huset N:o 21 vid Tjärnofsgatan. Bolaget, hvari inträde är öppet för alla samhällsklasser, består f. n. af omkring 900 medlemmar. — Under de senaste föreläsningsseancerna vid Musikaliska akademien har, enl. N. Dgl. Alleh., följande törekommit: Efter Spohrs och Webers omtalande har den nyare andliga musiken utgjort hufvudämnet. Härvid har redogjorts 10r denna konstgrens riktning under senare tider och dess sammanhang med de religiosa rörelserna i allmänhet; derefter höllos revyer öfver VogLer, Stadler, Eybler, Cherudini, A. Romberg, Rink, B. Klein, Neukomm och Fr. Schneider. Sarskildt betraktades Cherubinis Requiem och Pater noster. Härefter öfvergick talaren till Mendelsohn och betraktade hans betydelse, arten al hans mission, hans förhållande till äldre perioder och den moderna tiden samt hans stora inflytande på den sistnämnda. Analyser öfver hans förnämsta verk: Paulus, Elias, Walpurgisnacht och Sommarnattsdrömmen förekommo härvid, äfvensom hans lefnadsteckning; senast upptogos ock åtskilliga ywranden och sjelfbekännelser af denne mästare. Illustrationsvis förekommo: af Spohr: duo ur Jessonda, med mycket bifall föredragen af m:II Wideberg och hr Labatt, samt en stor violinqvartett i Dmoll, ej förr härstädes offentligen hörd och på utmärkt artistiskt sätt återgifven af brr dAubert, Dente, Lindroth och Gehrman. En af konservatoriels mest framstående pianoelever, m:ll Morenius, debuterade med mycket bifall med Webers stora pianosonat i Cdur. Af Cherubinis musik hördes 3 körer ur Requiem; af Mendelsohn: ouverturen till Ruy Blas, af konservatoriiorkestern spelad med lika mycken säkerhet som aplomb och lif; Hmoll-capriecion (med orkester), af mill F. Wichmann föredragen med mycken precision och i sannut musikalisk anda, samt en orgelsonat, i hvars föredrag en af de mest lofvande orgeleleverna, hr Heintze, fördelaktigt utmärkte sig.