Göteborg d. 10 December 1867, Stockholm—Göteborg. I vårt gamla goda Sverige skall den s. k. kongl. afundsjukan då aldrig upphöra att herrska! Det stora helas fördelar vill man så gerna nedtrycka, för att befrämja de enskilda bygdeintressena, och man äflas ännu om att vilja med halft tvång leda handelsomsättningen i fåror, hvilka den ej längre vill gå. Hr J. von Koch har nemligen i sin egenskap af medlem af Stockholms stadsfullmäktige väckt förslag, att utredning måtte göras af, huru det kommer sig, att åtskilliga bergslagsartiklar draga mindre taxa, då de försändas med statens jernvägar till Göteborg, än för den kortare vägen till Stockholm. Vi kunna för ögonblicket ej konstatera uppgiftens riktighet; men vilja antaga den vara sann. Om vi ej äro oriktigt underrättade, begärde för någon tid sedan en del bruksegare i Nerikes bergslag nedsättning i frakten för vigsa deras artiklars försändning pr jernväg till Göteborg, en begäran som var desto mera billig som Wermlands bruksegare dels genom nordvestra stambanan och dels genom Uddevalla-Wenersborgs-banan fått lättadt tillträde till utförselhamnar, så att Nerikes och Westmanlands bergslager sålunda svårligen skulle kunna uthärda täflan med sina Wermlands kolleger, om trafiktaxan ej blef nedsatt. Om jernexportörer härstädes ätven biträdde denna önskan, hör ej till saken. Att jernvägsstyrelsen biföll denna nedsättning i den proportion som hr J. v. Koch påstår, kommer sig väl helt enkelt af det skäl, att någon begäran om nedsättning å taxan för samma artiklars försändning med jernväg till Stockholm ej gjorts. Detta återigen har antagligen haft sin orsak deri, att Göteborg är såsom nederlagsplats för