de lössläppta naturkrafterna; allt bidrog att injaga en bemsk känsla, särdeles som intet annat stod att göra än med spänd väntan afvakta utgången samt så godt ske kunde för tillfället bota skadan när någonting gaf vika eller blåste sönder. Enligt sedermera emottagna officiella uppgifter, hvilka dock endast lyckats erhållas i högst ofullständigt skick, skulle omkr. 55 hus blifvit af orkanen helt och hållet nedblåsta eller förstörda, neml. 22 på landet och 33 i staden, af hvilka senare dock icke mera än en tredjedel kunnat anses som egentliga boningshus, ehuru de möjligtvis alla, eller åtminstone största delen, må hafva varit begagnade som bostäder af åtskillige. Öfver 60 hus i staden hade dessutom blifvit mer eller mindre skadade, några så att de måst efteråt nedtagas, och på landet torde antalet deraf icke understiga stadens. Skörden och växtligheten skall ock hafva mycket lidit. Afsägelse af riksdagsmannauppdrag. Brukspatron Chr. Sahlin på Christinedal har afsagt sig uppdraget att vara ledamot af första kammaren. Lunds Veckoblad. Tillståndsbevis har blifvit utfärdadt för stud. A. Mathson att öfvertaga och på sitt ansvar fortsätta utgifvandet af nämnde tidning I det sist utkomna numret af nämnde tidning upplyses, att hela förändringen med hänsyn till tidningen inskränker sig dertill, att den person, som under snart tvenne år hatt sig redaktionsbestyret af Lunds Weckoblad antörtrodt, forttarande förenar denna egenskap med den at tidningens utgifvare. Olyckshändelse. Från Lund skrifves, att d. 12 d:s inträffade å jernbanan mellan Sösdala och Hörs stationer en olyckshändelse, hvarigenom ett menniskolif blef spildt. Banmästaren å förstnämda station, Flensburg, hade nemligen med en s. k. trampvagn (en mindre med små hjul försedd godsvagn, som användes å stationen samt för att utåt linien transportera sleepers, fyllning och dylikt för banan och som foertskaffas medelst trampning likasom dressinen genom vefning), å hvilken utom honom sjelf funnos tvenne stationskarlar, begifvit sig nedåt banan från Sösdala och hade. för att slippa besväret med trampningen, med en lina bundit sin vagn sast vid den å det nedgående godstäget befiatliga sista vagnen. Kommen c:a 6 å 7000 fot bortom Sösdala och sedan godståget börjat sättas i vanlig fart, började trampvagnen, som icke är beräknad för så stark fart, att tillfölje af den bastiga rotationen hoppa, och -som det antages — för att förekomma den deraf följande skakningen lossade banmästaren linan, som förenade hans vagn med det framilande tåget. Närmaste och oundvikliga följden häraf blet, att trampvagnen, i samma ögonblick han blifvit frigjord, hoppade ur spåret, kastade de tvenne karlarne utåt hvar sin sida om bavan och slungade banmästaren framåt. Då de begge karlarne efter sin luftlärd vaknade till sans, sågo de banmästaren liggande på banvallen med krossadt hufvud och vagnen söndersplittrad längre fram. Vid undersökning och sedan läkare tillkommit förmärktes intet spår till lif hos banmästaren, utan var och sörblef han död. Troligen — ty vid anställdt förhör har man ej kunnat utröna annat än hvad här blitvit omförmäldt — har vagnen, då han lemnade spåret, gått öfver och med sin tyngd krossat den aflidne, som sålunda blef ett sorgligt offer för egen oförsigtighet. De begge andra karlarne hade endast erhållit några smärre kontusioner. Mord. Från Karlskrona skrifves d. 13 d:s: Ett hemskt mord skedde i Lyckeby sistl.