last. Spanmålsmarknaden slau. Ilandels-underrättelser. GÖTEBORG d. 9 Mars. Under senare delen af veckan var vid NO. och O. vind klart, men blåsigt och kyligt väder rådande. I dag är lugnare våderlek vid O. vind och mot middagstiden har termometern, som förut visade ett par graders köld, höjt sig till fryspunkten. Sjöfarten företedde i veckan mera liflighet, då från och med sist. Lördag 21 fartyg, deraf fem ängare, från utländska orter anlände och en hel mängd utklarerade, deribland samtliga engelska ångare som legat under lastning, tillfölje hvaraf exportuppgiften för veckan är af betydenhet. Af de hit anlända fartygen voro 13 st. i barlast och tillhörande den 8. k. norska vårflottan, hvilken nu samlas här för att intaga under vintern afslutade befraktnivgar; af de ösriga medförde ett salt från Terra Vecchia, ett stenko! från England och ett sill från Norge. Den inlandska seglationen är fortfarande mycket inskränkt. Exporten omfattade följande qvantiteter af hufvudartiklarne: 1,826 tolft. plankor och bräder, 36,725 st. grus-och 197 st. telegrafstolpar, 2,600 båt. takstickor, 19.465 ctr metaller (deraf 14,630 ctr stångjern), 284 kist. och 81 ctr spik, 280,442 kf. hafre, 294 låd. och 1,276 ctr tändstickor, kreatur ladugårdsprodukter m. m. I Varumarknaden har ingen märkbar förändring inträffat sedan förra börsdagen. I Penningmarknaden är tillgången fortfarande mycket god och äfven på enskilda händer ha diskonteringar skett under 6 proc. ränta. Fraktmarknaden har för vär-befraktningarne erbjudit ett rikligt antal fraktsökande, men raterna, som redan under forlidna året voro låga, på grund af de i utlandet för trävaror ogynsamma konjunkturerna, ha nu ställt sig ännu lägre. Emellertid ha rederierna, ehuru antagandet af de gjorda anbuden i det närmaste äro förlnstbringende, ändock i de flesta fall ingått på desamma, hellre än att låta fartygen förblitva overksamma; ett ytterligare prisfall under de nuvarande noteringar torde dock svårligen kunna ifrågakomma. Utrustningen af de fartyg som legat i vinterlag pågår med ifver och många lastningar äro redan i gång, äfveusom norska vårflottan nu börjat anlända. — Vi redogöra här nedan för do vär-befraktningar som kär på platsen blifvit afslutade: Genom hrr August Leffler C:o ha afslutningar skett till följande noteringar: från Göteborg på London till 2 sh. 6 d., 2 sh. 3 d., 2 sh. å 1 sh. 9 d. 5 proc. pr quarter Hafre, 30 sh. in full pr std plankor och 37 sh. 6 d. pr famn firewood, Hull 26 sh. 6 d. ia full m. gratifikation för plankor, Newcastle 28 sh., 26 sh., 25 sh. å 24 sh. för plankor och grufstolpar, W. Hartlepocl 24 sh. å 23 sh. in full, Sunderland 24 sh. in full, Seaham 26 sh. å 25 sh. m. gratifikation, Cargofleet 26 sb. in full, Grangemouth 27 sh. å 26 eh. 6 d. in full. Montrose samma frakt, Dundee 27 sh. 6 d. a 27 sh, Amble 29 sh. in full, Wisbeach 30 sh. 5 proc., Wiwenhoe 32 sh. Å 5 proc., Dover samma frakt, Southampton 386 sh. in full, Shoreham samma frakt, Poole 36 sh. med gratifikation, Weym uth 37 sh. in full, Guernsey 37 sh. in full, Jersey 38 sh. a 37 sh. 6 d. in full, Truro 58 sh. in full, Torquay 40 sh. in full, Dublin samma frakt, Penryn 4v sh. 5 proc. Bristol 42 sh. in full, Glassondock 42 sh. 6 d. in full, Bridgewater 46 sh. in full, Neath 47 sb. 6 d. in full, Calais 41 fr. 5 proc., Boulogne samma frakt, Havre 42 fr, 5 proc, Dieppe 43 a 42 fr. 5 proc., Ostende 43 fr. 5 proc., Antwerpen summa frakt, Honfleur 44 fr. 5 proc., S:i Valery s. S. 50 fr. 5 proc, Bordeaux 55, 523 a 52 fr. in full, S:t Nazaire 54 fr. Å5 proc., Rochefort 55 fr. in ull, Paimboeuf 55 fr. 5 proc. a 55 fr. in full, Marseille 88 fr. 5 proc., 86 ir. 5 proc. och 85 fr. 5 proc. (m. barlastjern), Algier 85 fr. in full, Corunna 50 sb. in full — allt pr std. plankor; Boston (N. A.) 25 sh. 5 proc. och Newyork, alternativt Filadelfia samma frakt pr ton jern. — Samma firma bar dessutom afslutat följande betraktningar: från Nederbotten på Calais, Boulogne och Dieppa till 64 a 65 fr. 5 proc., Havre och Cherbourg 66 fr. 5 proc., Honfleur 67 fr. 5 proc., Rouen 74 fr. 5 proc., Bordeaux 80 fr. in full ä 80 fr. 5 proc., flytande skotska hamnar 50 sh. å åt sh. 6 d., flytande engelska Kanalhamnar 57 sh. 6 d., 55 sh. a 52 sh. 6 d., Dublin 57 sh. 6 d., engelska Vestkusthamnar 60 sh. in full, Antwerpen 62 fi. Å5 proc. a 65 fr. in full, Amsterdam och Rotterdam 30 slor. 5 proc. — allt pr std. plankor; från Norrköping på alternativt Englands ostkust till 2 sh. 6 d., London 2 sh. 9 d., Kanalhamnar 3 sh., Rouen 3 sh. 6 d. pr quarter Hafre; från hamnar mellan Stockholm 8 YMestervik vill samma rater; från Newcastle på Norrköping till 9 E., 8 15 sh. å 8 10 sh. pr kecl stenkol; samt från Charleston på Stockholm till 11 sh. 5 proc. pr ton lera.) —97 Genom inträffadt missöde vid ombrytningen kunde ofvanstående förra hälft af börsberättelsen för sistl. lördag ej inflyta i gårdagens tidning. Red. af G.-P.